Pressmeddelande: Inspirationsdagar för alla som arbetar med unga i Västerviks kommun

2015-10-21

Under måndag och tisdag 26 och 27 oktober arrangeras två inspirationsdagar för alla som arbetar med ungdomar i Västerviks kommun. På inspirationsdagarna kommer dels en mässa att finnas på Mejeriet och dels ett flertal föredrag och presentationer att hållas.

Det var ett tidigare kommunalt projekt med namnet Ung & Trygg som – ihop med arbetet kring kartläggningen av ungas attityder i Kalmar län i den så kallade LUPP:en – som ledde till att Västerviks kommun tog initiativ till inspirationsdagar för alla som arbetar med ungdomar i Västerviks kommun.

Inbjudna till inspirationsdagarna är inte enbart kommunal personal som arbetar med ungdomar, utan även personer inom till exempel landstinget och polisen.
- Vi har ungefär 500 anmälda redan, men det finns platser kvar för sena anmälningar om någon är intresserad, säger Christel Dorch, Västerviks kommuns elevhälsochef, som är en av de ansvariga för inspirationsdagarna.

Bland programpunkterna kan man hitta följande:

• Kommunens landsbygdsutvecklare Lotti Jilsmo berättar om ett dialog- och teaterprojekt under titeln "I'm from Ankarsrum motherfucker - men alla vill att jag ska flytta".
  • aliEn Dance Company spelar dansföreställningen "The Game".
  • Min resa, "vad gör soc egentligen?".
  • Unga läser och skriver.

En relaterad programpunkt utanför inspirationsdagsprogrammet, men som riktar sig till en likartad målgrupp, sker på Rådhuset på måndag kväll den 26 oktober, klockan 18-20:

• Mie Svennberg, arkitekturkonsulent för unga och enhetschef för Ung Kultur Göteborg, om "hur barn och unga kan vara med och forma sin förskole- och skolmiljö?".

Maria Rudbo, kulturchef på Västerviks kommun, också en av de ansvariga för inspirationsdagarna. Hon säger:
- Det känns som en fin möjlighet att synliggöra vad som görs i olika verksamheter och förhoppningsvis skapa möjlighet till mer samverkan. De flesta av oss arbetar ju med och för samma ungdomar.

För mer information, vänligen kontakta

Maria Rudbo

Kulturchef