Budget- och skuldrådgivning

Kontakta budget- och skuldrådgivaren

Västerviks kommun

593 80 Västervik

Besöksadress

Återvändsgatan 13

Telefon

0490-25 40 35

Telefontider

måndagar 08.00-12.00
onsdagar 13.00-15.00
fredagar 8.00-12.00
Vid besök kan telefontiderna komma att ändras.
Besök enligt överenskommelse.

E-post

anna.oberg@vastervik.se

Fax

0490-25 40 75

Ansvarig förvaltning

Kommunstyrelsens förvaltning
593 80 Västervik

Besöksadress: Fabriksgatan 21

0490-25 40 00

vasterviks.kommun@vastervik.se

Ansvarig nämnd

Kommunstyrelsen
593 80 Västervik

Besöksadress: Fabriksgatan 21

0490-25 40 00

kommunstyrelsen@vastervik.se

Kontakta Västerviks kommun

(Om du vill vara anonym kan du välja att inte fylla i din e-post. Observera att du då inte kan få något e-postsvar från oss.)

Pengar

Har du ekonomiska problem eller hamnat i en skuldsituation? Har du frågor om skuldsanering? Då är du välkommen att höra av dig till budget- och skuldrådgivningen. 

Rådgivningen innebär en hjälp till självhjälp och utgår från ditt behov av hjälp och stöd. Det kan bland annat handla om att gemensamt se över din vardagsekonomi och göra en budget eller försöka hitta lösningar på en besvärlig skuldsituation som du kanske hamnat i.

Rådgivaren hjälper dig med att:

  • Göra en budget för ditt hushåll.
  • Se hur din ekonomi behöver förändras.
  • Få en översikt på dina skulder.
  • Kontakta dem som har fordringar på dig, till exempel inkassobolag.
  • Råd och stöd vid ansökan om skuldsanering.

Rådgivaren har tystnadsplikt och rådgivningen är avgiftsfri. Ring för tidsbeställning.

Sidan senast granskad den 11 juni 2015
Innehållsansvarig: Anna Öberg

Vanliga frågor

  • Vad händer om jag inte kan betala en räkning som jag är skyldig att betala?

    Om du inte betalar den räkningen du fått så får du oftast en påminnelse från företaget. Om det även finns ett avtal om dröjsmålsränta börjar den oftast löpa efter förfallodagen. Om du inte betalar kan företaget skicka ärendet vidare till ett inkassoföretag för att få dig att betala.

    Om du trots inkassokravet inte betalar kan inkassoföretaget vända sig till kronofogdemyndigheten med en ansökan om betalningsföreläggande.

    Kronofogdemyndigheten fastställer skulden om du inte säger emot den. När skulden är fastställd förs en betalningsanmärkning in i olika kreditupplysningsregister. En betalningsanmärkning gör det svårt för dig att låna pengar, skaffa kontokort, hyra lägenhet.

  • Har jag alltid 30 dagar på mig att betala en faktura?

    Nej, det finns ingen regel som säger att det går att vänta 30 dagar med att betala en faktura. Finns det bestämmelser i ett avtal om betalning, så gäller dessa. Avtalet ska ha slutits när affären gjordes upp. Har ni däremot inte bestämt betalningsdag, ska du betala när säljaren kräver det.

  • Hur länge kan ett företag kräva pengar för min skuld när jag inte kan betala?

    Om det går flera år utan att en skuld har betalats kan fordringsägaren förlora rätten att kräva pengar av dig. Det kallas preskription. Men det räcker med att fordringsägaren skickar nya krav eller att du betalar en del av skulden för att den i de flesta fall ska leva kvar (preskriptionsavbrott).

    Enligt preskriptionslagen är preskriptionstiden tio år men det finns flera undantag, som till exempel när näringsidkare kräver en konsument på pengar är preskriptionstiden tre år.

  • Hur kan jag få hjälp med mina skulder och min ekonomi?

    Vår rådgivning sker oftast vid besök hos oss. Du kan beställa tid för besök genom att ringa eller maila. Väntetiden är cirka 3-4 veckor.

    Exempel på vad du kan få hjälp med:

    • En genomgång av din ekonomi.
    • Se över alla dina utgifter och diskutera hur du kan minska dom.
    • Kontakta fordringsägarna, det vill säga dom som du är skyldig pengar. Målet är at du och fordringsägarna ska hitta lösningar på dina betalningsproblem genom frivilliga åtgärder.
    • Få hjälp med att välja vad som bör betalas före en annan skuld, om du inte kan betala allt.
    • Hjälp med ansökan om skuldsanering
  • Kan jag få betalningsanmärkningar om jag inte betalar fakturan?

    Ja, du kan få en betalningsanmärkning när Kronofogdemyndigheten har fastställt din betalningsskyldighet i ett utslag.

    Om fakturan inte skulle stämma ska du kontakta det företag som skickat den och be dem rätta den. En faktura som både företag och kund är oeniga om kan inte inkassobolag eller Kronofogdemyndigheten driva in. 

    Tvisten måste först lösas genom:

    • förlikning
    • allmänna reklamationsnämnden
    • eller domstol.

Kontakta budget- och skuldrådgivaren

Västerviks kommun

593 80 Västervik

Besöksadress

Återvändsgatan 13

Telefon

0490-25 40 35

Telefontider

måndagar 08.00-12.00
onsdagar 13.00-15.00
fredagar 8.00-12.00
Vid besök kan telefontiderna komma att ändras.
Besök enligt överenskommelse.

E-post

anna.oberg@vastervik.se

Fax

0490-25 40 75

Ansvarig förvaltning

Kommunstyrelsens förvaltning
593 80 Västervik

Besöksadress: Fabriksgatan 21

0490-25 40 00

vasterviks.kommun@vastervik.se

Ansvarig nämnd

Kommunstyrelsen
593 80 Västervik

Besöksadress: Fabriksgatan 21

0490-25 40 00

kommunstyrelsen@vastervik.se

Kontakta Västerviks kommun

(Om du vill vara anonym kan du välja att inte fylla i din e-post. Observera att du då inte kan få något e-postsvar från oss.)