Så ska kommunens lekplatser bli bättre

Enheten för samhällsbyggnad har granskat lekplatserna i Västerviks kommun. Utredningen visar att många behöver rustas upp och kompletteras. Enheten har därför tagit fram en strategi för hur lekplatserna ska bli bättre.

Det är kommunens driftentreprenörer som sköter lekparkerna, på uppdrag från kommunen. Det finns också andra lekplatser, men de tillhör olika bostadsrättsföreningar, skolor, förskolor eller något bostadsbolag.

Kommunens alla 40 lekplatser har besökts och dokumenterats. Under arbetet med utredningen framgick att många lekparker har stora brister. De är hårt slita och underhållet eftersatt. Olämplig lekutrustning har tidigare tagits bort utan att ersättas med något nytt. Några lekplatser används inte längre, eller ligger gömda i växtlighet.

Utifrån det insamlade materialet har enheten för samhällsbyggnad tagit fram en strategi för framtiden. Den bygger på tre typer av lekplatser, med var sitt basutbud av lekutrustning:

• Närlekplats för barn från ett till sex år. Närlekplatsen ska erbjuda minst tre lekvärden, klättra, gunga och leka med.
  • Stadsdelslekplats för barn från ett till tolv år. En stadsdelslekplats ska ha samma lekvärden som närlekplatsen, men även möjlighet till någon form av bollaktivitet och utrustning för balans.
  • Generationspark är en lekplats med lekutrustning och träningsredskap för alla åldrar.

I strategin ingår att några nya lekplatser kommer till och att några läggs ned om det till exempel finns en lekplats som ligger i nära anslutning till en annan som har bättre förutsättningar.

Kartan visar vad som planeras för de olika lekplatserna.

Teckenförklaring

Sidan senast granskad den 2 april 2024