Förskolan kan göra mer för integration enligt ny avhandling
Förskolan är viktig för nyanlända barns möjligheter att bli en del av samhället. Samtidigt finns utmaningar i förskolans verksamhet som förvårar integrationen. Det visar en ny doktorsavhandling. En slutsats i avhandlingen är att förskolan behöver arbeta mer aktivt för att alla barn ska kunna delta fullt ut, både i undervisning och fri lek.
I en ny doktorsavhandling presenterar Charlotte Löthman, vid Linköpings universitet och Campus Västervik, sin studie av hur vardagen för nyanlända barn i förskolan ser ut. Under sina observationer av personal och barn i olika förskolor har hon bland annat sett att förskolan är bra på omsorg. Personalen kan anpassa rutiner efter barnens behov, något som skapar möjligheter till integration i vardagen. Samtidigt visar studien på utmaningar i undervisningen och även under barnens fria lek. Utmaningar som framför allt kan kopplas till språket.
– Under mina observationer såg jag att den pedagogik som personalen använder vid undervisning passade bäst för barn som har svenska som modersmål. Barnen med utländsk bakgrund fick inte alltid det stöd de behövde för att kunna delta, säger Charlotte Löthman.
Språket påverkar
Även under barnens fria lek ställde språket till det. De barn som inte kunde svenska hamnade ofta utanför leken och gemenskapen med de andra barnen. I stället för integration uppstod en kamratsegregation, enligt avhandlingen.
– Många tror att integration sker av sig själv när barn med utländsk bakgrund börjar i förskolan men så enkelt är det inte. Det krävs medvetna insatser från personalen för att dessa barn ska bli en del av gruppen, säger Charlotte Löthman.
Hon hoppas att avhandlingen ska kunna bidra med nya kunskaper kring hur förskolan kan bli bättre på att stärka nyanlända barns delaktighet. Hon lyfter fram vikten av att pedagoger lyssnar in barnen, för att förstå deras behov. Det är också viktigt att reflektera kring hur olika arbetssätt kan påverka nyanlända barns möjligheter att bli delaktiga.
– Exempel på frågor att fundera över kan vara hur pedagoger kan stöttas i att utveckla metoder för guidad lek och för att inkludera nyanlända barn i språkintensiv undervisning, säger Charlotte Löthman.
Den 17 januari disputerade Charlotte Löthman vid Institutionen för beteendevetenskap och lärande, Linköpings Universitet. Under tiden som doktorand har hon också varit deltidsanställd på Campus Västervik.
Läs avhandlingen ”The Swedish Preschool as an Integration Arena”