Vi skulle vilja använda statistikkakor i syfte att löpande förbättra webbplatsen. Godkänner du det? Du kan när som helst ändra ditt val.

Mål 16: Fredliga och inkluderande samhällen

Mål 16 syftar till att främja fredliga, rättvisa och inkluderande samhällen. Samhällen där vi kan leva i fred och utan våld är både ett mål och verktyg för hållbar utveckling. Inkluderande institutioner som är rättvisa och tar ansvar är grunden för att kunna styra ett samhälle utan konflikter, korruption och våld. Alla människor ska vara lika inför lagen och ha samma tillgång till rättvisa. Alla ska ha möjlighet att kunna påverka och kräva ansvar av dem som fattar besluten.

Hur arbetar Campus Västervik med Mål 16?

Forskningsmiljön på Camus Västervik är inriktad mot innovativ välfärd och social hållbarhet på landsbygden. Här tar vi fram kunskap och nya idéer kopplat till det mesta som har med att bo, leva och verka på landsbygder att göra.

Genom arbetet med forskning, utveckling och innovation vill vi bidra till att utveckla välfärden i vår kommun och region. Både genom att möta utmaningar och ta vara på möjligheter. På så sätt hoppas vi att välfärdens olika tjänster ska bli ännu bättre, resurserna användas mer effektivt och välfärden kan bli mer jämlik. Välfärd står till exempel för de samhällstjänster som erbjuds inom skolan, vården och omsorgen men kan också handla om att invånarna ska må bra och uppleva att välfärdstjänster ger dem nytta.

Vårt arbete ska bidra till social hållbarhet och kunna härledas till de globala målen för en hållbar utveckling. Social hållbarhet handlar till stor del om välbefinnande, rättvisa, makt, rättigheter och individens behov. Men vad det innebär i praktiken beror mycket på kontexten.

Forskning kopplad till mål 16:

Integration i landsbygdsförskolor

Vi måste ju göra något – Initiativ och innovationer för ekologisk- och social hållbarhet bland anställda i ett kommunalt bostadsbolag

Processtöd som metod vid genomförande av medborgarbudget

Barnperspektiv vid beslut om ekonomiskt bistånd

Mellan sakfrågorna, det är där man hittar mervärdet – Politikers och tjänstemäns lärande i arbetet med barns och ungas inflytande

Sidan senast granskad den 25 oktober 2024