Vi skulle vilja använda statistikkakor i syfte att löpande förbättra webbplatsen. Godkänner du det? Du kan när som helst ändra ditt val.

Vanliga frågor om Campus Västervik

Har du frågor och funderingar om Campus Västervik? Här samlar vi vanliga frågor. Om du behöver fler svar, tveka inte att kontakta oss .

  • Campus Västervik definierar sig som ett lokalt campus. Med ordet ”lokalt” menar vi att vi ägs, drivs och finansieras av Västerviks kommun samt att det är här i Västervik som verksamheten finns. I ordet ”campus” ligger kopplingen till att vi erbjuder högre och eftergymnasial utbildning som drivs av universitet, högskolor eller anordnare av yrkeshögskoleutbildning. Campus Västervik ska dock inte blandas ihop med de lokala campus som tillhör ett universitet eller en högskola, såsom till exempel Campus Gotland är en del av Uppsala universitet. Vi är en del av Västerviks kommun och samverkar med flera lärosäten för att kunna erbjuda utbildning och forskning som möter våra lokala behov av kunskap och kompetens. Vi kallar oss inte för ett lärcentrum. Lärcentra kan se mycket olika ut. De har olika förutsättningar, är organiserade på olika sätt och erbjuder olika nivåer på utbildning. Läs mer om Campus Västervik

  • Högre utbildning kallas den form av utbildning som bedrivs vid universitet, högskolor och andra akademiska institutioner. Campus Västervik erbjuder utbildningar på högre nivå, genom samverkan med olika lärosäten. Högskoleutbildningar erbjuds både som program och kurser. De finns också på både grundnivå, avancerad nivå och forskarnivå. Grundnivån kan de som har studerat på gymnasiet (eller motsvarande) söka till. De som redan har läst ett visst antal högskolepoäng kan söka till den avancerade nivån. Forskarstudier kräver en examen på avancerad nivå.

  • Campus Västervik erbjuder yrkeshögskoleutbildning (YH-utbildning) genom samverkan med olika anordnare. YH-utbildning ger kompetens på eftergymnasial nivå. Yrkeshögskolan är en utbildningsform som ska svara mot arbetslivets behov av yrkeskompetens och drivas i nära samverkan med olika branscher. Utbildningsanordnare kan till exempel vara kommuner, regioner, universitet och högskolor eller privata utbildningsföretag. För att få bedriva utbildning inom yrkeshögskolan måste utbildningsanordnaren ha tillstånd från Myndigheten för yrkeshögskolan.

  • Utbildningarna som erbjuds på Campus Västervik är decentraliserade. Det innebär att lärosätet som driver utbildningen gör det möjligt för sina studerande att ta del av utbildningen på Campus Västervik, i stället för lärosätet. Det är universitetet, högskolan eller anordnaren av YH-utbildning som är ansvarig för utbildningen och utfärdar examen. Den studerande har sökt utbildningen vid lärosätet men i decentraliserad form, förlagd på Campus Västervik. Den studerande är antagen vid lärosätet. Läs mer om att studera på Campus Västervik

  • Våra utbildningar är i regel platsförlagda. De är alltså inte distansutbildningar som går att ta del av var som helst. Den huvudsakliga undervisningen sker på Campus Västervik, via direktsända föreläsningar från lärosätet. I vissa fall kan de studerande behöva ta sig till lärosätet för att ta del av särskilda moment där. Att tillhöra en studiegrupp och studera på plats i en god studiemiljö har flera fördelar. Fördelar som ökar möjligheten att klara sin utbildning och att ha en bra studietid. Läs mer om att studera på Campus Västervik

  • De som läser en utbildning på högre nivå på Campus Västervik kallar vi för studenter. De som läser en yrkeshögskoleutbildning på eftergymnasial nivå kallar vi för studerande. De som studerar hos oss är inte elever. Elever kallar man i regel barn och ungdomar som går i grund- och gymnasieskolan.

  • Antalet studerande varierar och beror på det aktuella läsårets utbud av utbildningar och kurser. Campus Västervik har som mål att erbjuda 1 000 utbildningsplatser år 2030. Med utbildningsplatser menar vi det totala antalet platser som går att söka/anmäla sig till inom ett utbildningsprogram, kurs eller insats. Antalet studerande på Campus är de som är antagna (eller motsvarande) till utbildningen och genomför den. Det antalet är i regel lägre än det totala antalet utbildningsplatser som vi erbjuder.

  • Genom vår verksamhet bidrar vi till Västerviks kommuns arbete att säkerställa att lokala verksamheter får tillgång till den kompetens de behöver. Via Campus Västervik får studerande och deltagare kompetens från högre och eftergymnasial utbildning samt forskningsbaserad kunskap. Nästan samtliga av våra studenter går direkt till arbete efter genomförda studier. Deras kompetens är efterfrågad av arbetslivet i kommunen. Att vårt utbud av utbildningar och kompetensutvecklande insatser är relevant säkerställer vi genom att hela tiden undersöka vilka behov av kunskap och kompetens som olika branscher har.

     

  • Kompentensutveckling är insatser för att utveckla kunskaper och färdigheter, till exempel inom det område man arbetar. På Campus Västervik erbjuder vi flera möjligheter till kompetensutveckling för yrkesverksamma, till exempel kurser, seminarier och samverkansforskning inom särskilda ämnesområden.

     

  • Forskningsmiljön på Campus Västervik har en inriktning mot innovativ välfärd och social hållbarhet på landsbygden. Det innebär att vi tar fram nya idéer och kunskap baserad på forskning, för att utveckla välfärden och skapa goda förutsättningar för människor att bo, leva och verka i vår landsbygdskommun.

    För oss handlar innovation om nya eller bättre sätt att skapa värden för samhälle, företag och individer. Innovationer är nya lösningar som svarar mot behov och efterfrågan i vardagen och omvärlden.

    Vi utgår från en bred definition av begreppet välfärd, som handlar om att människor ska må bra och uppleva att välfärdstjänsterna ger dem goda förutsättningar att bo, leva och verka i Västerviks kommun. På Campus Västervik vill vi bidra till att utveckla välfärden genom att bygga kunskap baserad på våra lokala förutsättningar och behov.

    Västerviks kommun räknas, enligt Jordbruksverket, till den svenska landsbygden. Genom att bygga ny kunskap lokalt bidrar vi med landsbygdens perspektiv till forskningen. I de flesta fall bedrivs forskning i stora städer eller regioner. Om hela Sverige ska bli synligt behöver landsbygdernas perspektiv vara med.

    Vårt arbete ska bidra till social hållbarhet och kunna härledas till Agenda 2030:s globala mål för en hållbar utveckling. Social hållbarhet handlar om att sträva mot ett samhälle där grundläggande mänskliga rättigheter uppfylls.

    Läs mer om vår forskningsmiljö

    Läs mer om vårt arbete kopplat till Agenda 2030:s globala mål för en hållbar utveckling

Sidan senast granskad den 25 september 2024