Vi skulle vilja använda statistikkakor i syfte att löpande förbättra webbplatsen. Godkänner du det? Du kan när som helst ändra ditt val.
Ungdomar som står och pratar.

Barns och ungas livsvillkor

Om ungdomars syn på framtida arbete

I den här forskningsavhandlingen ingår en studie som visar hur ungdomar i norra Kalmar län tänker kring sina framtida yrkesval. I intervjuer med ungdomarna har det bland annat framkommit att familjen och platsen de bor på har stor inverkan – större än vad sociala medier har.

Läs avhandlingen "Arbete, identitet och plats: En kvalitativ studie om landsbygdsungdomars framtidsorientering".

Att motverka och förebygga problematiskt skolfranvaro

Den här forskningsrapporten beskriver hur Campus Västervik tillsammans med Centrala barn- och elevhälsan i Västerviks kommun har arbetat med att öka kunskapen om problematisk skolfrånvaro. Projektet har också handlat om hur man stärker och utvecklar samverkan mellan professionella i Västerviks kommun för att bättre hjälpa elever med problematisk skolfrånvaro.

Att motverka och förebygga problematiskt skolfrånvaro

Kunskaper om neuropsykiatriska funktionsnedsättningar

Forskningsrapport som beskriver en nollpunktsmätning i ett projekt om att öka kunskaper om neuropsykiatrisk funktionsnedsättning. Syftet med nollpunktsmätningen var att ge projektgruppen ett konkret utgångsläge och en startpunkt för projektets fortsatta genomförande. En nollpunktsmätning är ett sätt att ta reda på var man står innan en förändring tar sin början.

Kunskaper om neuropsykiatriska funktionsnedsättningar

Integration i landsbygdsförskolor

Forskningsrapport om tre landsbygdsförskolors erfarenheter med att ta emot nyanlända familjer under 2015–2016 och därefter. I studien ingår bland annat pedagogernas berättelser om hur de arbetat för att ta de första stegen mot integration och inkludering. Rapporten bygger på avhandlingen "Från monolog till dialog".

Integration i landsbygdsförskolor

Från monolog till dialog

En avhandling om landsbygdsförskolors arbete med integration av nyanlända familjer. Studien visar bland annat att pedagogerna har gått till att använda mer dialog än monolog i samtal med föräldrar och barn.

Från monolog till dialog

Barnperspektiv vid beslut om ekonomiskt bistånd

Rapporten beskriver arbetet i projektet "Barnperspektiv vid beslut om ekonomiskt bistånd”, som bland annat undersökte hur försörjningsstödsverksamheten i Västerviks kommun arbetade med barnperspektivet 2019. Projektrapporten är tänkt att fungera som ett kunskapsunderlag för beslutsfattare och socialsekreterare.

Barnperspektiv vid beslut om ekonomiskt bistånd

Sidan senast granskad den 2 maj 2024