Information till förtroendevalda om hantering av personuppgifter

När du har uppdrag som förtroendevald i fullmäktige, nämnder, kommunala bolag eller annat organ behandlar vi de personuppgifter om dig som behövs för att vi ska kunna administrera nämndens/styrelsens arbete och för att du ska kunna utföra ditt uppdrag.

Personuppgifter är till exempel ditt namn, adress, e-postadress och personnummer. Dessa uppgifter används bland annat för att kunna protokollföra möten, betala ut arvoden, registrera deltagande i kurser och konferenser och för att du ska kunna få tillgång till de arbetsverktyg du behöver i ditt uppdrag.

Hur länge sparar vi personuppgifterna?

Vår hantering av information omfattas av offentlighetsprincipen och det svenska regelverket kring allmän handling. Det betyder att dina personuppgifter kommer att hanteras den tid som det behövs och i vissa fall för all framtid enligt bestämmelser i arkivlag och kommunens dokumenthanteringsplaner.

Till vilka andra lämnar vi dina personuppgifter?

Dina personuppgifter kan komma att lämnas ut till andra myndigheter, företag eller enskilda om vi har en laglig skyldighet att lämna ut dom. De kan också lämnas till personuppgiftsbiträden som hanterar information för vår räkning.

Vem är ansvarig för de personuppgifter vi samlar in?

Den nämnd eller det bolag där du har ditt uppdrag är personuppgiftsansvarig för de uppgifter de har om dig till följd av uppdraget.

På Västerviks kommuns hemsida finns generell information om hur kommunen hanterar personuppgifter:

Länk till kommunens hemsida med information om hantering av personuppgifter.

Sidan senast granskad den 12 oktober 2022