Pressmeddelande: Utvärdering och utställning efter ungdomsdialog

2015-03-27

ordmoln ungdomsdialogSista veckan i januari fick runt 530 elever från årskurs 7 och 8 se teatern ”I’m from Lekvattnet, Motherfucker”. Efter teatern fick de sitta i grupper och svara på åtta frågor om platsen där de bor, framtiden och hur de kan påverka. Det samlade materialet består av 86 dukar där svaren på frågorna finns nedskrivna.

Nu är svaren sammanställda. Resultatet visar på att det inte går att se ungdomsgruppen som homogen. Synpunkterna, tankarna, behoven och drömbilderna spretar. Av den anledning har vi döpt den utställning som nu visas på stadsbiblioteket till ”Här finns inga möjligheter & allt jag behöver”.

- Det är viktigt att komma ihåg att alla unga inte tycker och tänker samma. De finns de som tycker att detta är bästa platsen på jorden, och de som tycker att allt är skit, säger Lotti Jilsmo, landsbygdsutvecklare. Och hon fortsätter:
- Några vill ha fler affärer, och andra tycker att det finns för många. Några beskriver ett rikt fritidsliv, andra säger att ”det finns inget att göra”.

Materialet visar på att synpunkterna skiljer sig en aning mellan Västervik och de andra orterna. Frågor som kollektivtrafik och fritidsgårdar är viktiga utanför centralorten, men nämns knappt av eleverna i Västervik. Eleverna fick även svara på et antal mentometerfrågor om bland annat ”kan du se en framtid här” och ”tror du att lokala makthavare vill att du ska bo kvar här?”. Även här skiljer sig svaren mellan de olika skolorterna.

- Materialet är en viktig byggsten i vårt kommande utvecklingsarbete och vi har fått många tankar på hur vi kan göra kommunen bättre för våra unga. Nu är det viktigt att vi nu tar vara på denna unika möjlighet, säger Dan Nilsson, kommunfullmäktiges ordförande.

Ett första steg är att det samlade materialet är utskickat till alla nämnder, och de kommunala bolagen, på remiss. Det är även framtaget ett material som ska underlätta för klasser som vill arbeta vidare med frågorna. Utställningen kommer att sättas upp i nästa vecka på biblioteken i Ankarsrum och Gamleby, och även visas i vid skolan i Överum. Det finns även tillgängligt via www.vastervik.se/ungdialog2015

För mer information, vänligen kontakta

Lotti Jilsmo,
landsbygdsutvecklare Västerviks kommun