Pressmeddelande: NYkompetens har gett resultat

2017-01-25

Första omgången deltagare i NYkompetensPå fredag är det avslutning för deltagarna i första omgången av projektet NYkompetens.

NYkompetens är ett integrationsprojekt för nyanlända som redan har yrkesutbildning. Målet är att de snabbt ska få användning för den kompetens de har med sig. Praktik, mentorer och studiebesök ska ge deltagarna vägar in till näringslivet.

– Allra först får de en introduktion till det svenska samhället, säger Lotta Bäckström Svensson, arbetslivskoordinator på Västerviks kommun. Vi går igenom regler, värderingar och sociala koder som finns på svenska arbetsplatser.

I oktober började första omgången med 20 deltagare. Nu har tre fått jobb och tio har eller har varit på praktik.

På fredag blir det summering och utvärdering av projektet. Deltagarna har bland annat fått göra studiebesök på Ica Maxi, Appelqvists, 3M och Gunnebo Lifting.

– Lokala företag har ställt upp med föreläsare, berättar Lotta Bäckström Svensson. Totebo Industrier, Monera Resurspartner och Gränsö Slott har gett vägledning, information och goda råd till gruppen.

Bland deltagarna finns till exempel civilingenjörer, apotekare, biomedicinsk analytiker, ekonomer, lantmätare, elektriker, snickare, CNC-operatör och stenhuggare.

Projektet är ett samarbete mellan Sparbanksstiftelsen Tjustbygden och Västerviks kommun.

För mer information kontakta:

Christian Svensson

Arbetslivskoordinator, Västerviks kommun