Pressmeddelande 2021-02-05: Dags för skridskoåkning utomhus, både i Västervik och andra tätorter!

2021-02-05

Med start på lördag 6 februari efter klockan 12 har Västerviks kommun, tillsammans med Västervik Miljö & Energi AB, Räddningstjänsten och Bostadsbolaget ordnat en åkbar isyta vid Karstorps Motionscenter. Isen finns på den tidigare grusplanen för fotboll som ligger vid Baumansgatan. Därmed går det nu att åka skridskor på iordningställda isar i Västervik, Gamleby, Ankarsrum, Gunnebo, Blackstad, Hjorted, Loftahammar, Totebo och Överum.

Isytan vid Karstorp i Västervik kommer även vara belyst för möjlighet till kvällsåkning mellan klockan 16.30-21.30 alla veckans dagar, säger Västerviks kommuns idrotts- och fritidsstrateg Anders Östlund. Han fortsätter:
Detta kommer därmed vara den isyta som nu gäller i Västerviks stad då vi lägger alla resurser på att hålla denna yta åkbar närmaste veckorna. Det betyder alltså att vi nu genomför ett test där vi istället för att spola upp flera ytor som det inte finns resurser till i nuläget endast gör en större is i Västervik. Det finns hållbarhetsskäl till att dels begränsa åtgången på vatten och i övrigt se hur det här fungerar.

Anders Östlund tänker att isen vid Karstorp får ersätta allmänhetens skridskoåkning i ishallen Plivit Arena som inte kommer att öppna denna vinter på grund av coronapandemin:
Vi tänker oss också att sätta dit hockeymål, bänkar för skridskoknytning och naturligtvis gäller regler att hålla avstånd så att vi inte bidrar till smittspridning, säger Anders Östlund

Bandyisen på Tjustvallen i Gamleby har allmänhetens åkning sedan en dryg vecka och även i andra tätorter finns det redan, eller inom kort, uppspolade isar för skridskoåkning på följande platser:

• Ankarsrum, grusplanen vid idrottsplatsen Bruksliden (ansvariga: Ankarsrums IS och samhällsföreningen)
  • Gunnebo, grusplanen vid skolan (ansvarig: Föräldraföreningen)
  • Blackstad, grusplanen vid skolan (ansvariga: Blackstads IF/Föräldra- och samhällsföreningen)
  • Hjorted, skolgården (spolad av privatpersoner)
  • Loftahammar, asfaltsplanen vid skolan (ansvarig: Föräldra- och samhällsföreningen)
  • Totebo, boulebanan (ansvarig: Totebo IF)
  • Överum, grusplanen vid skolan (ansvarig: Bostadsbolaget)

Förhoppningsvis kan vi ha kvar den här och övriga isar över sportlovet om Kung Bore är med oss, säger Anders Östlund avslutande.

All information om skridskoåkning hittas på:

www.vastervik.se/skridsko

Sidan senast granskad den 5 februari 2021