Pressmeddelande 2022-01-25: Dialogarbete inför uppdateringen av kommunens Integrationsstrategi

2022-01-25

Det är dags att revidera Västerviks kommuns Integrationsstrategi. Som ett led i det arbetet ska kommunen hålla dialog med olika grupper i samhället. Först ut är företagare och nyanlända i Västervik.
Vi hoppas att många ska vilja vara delaktiga i dialogen. Det är viktigt för oss att få en mångfald av tankar och perspektiv i vårt arbete, säger Elisabet Sjöstrand, arbetsmarknadsstrateg i Västerviks kommun.

Kommunen har i uppdrag att arbeta med integrationen av nyanlända i Västervik. Målet med arbetet är människor som invandrar till Västervik vill fortsätta bo och arbeta här. För att lyckas med det arbetar kommunen för att erbjuda utrikes födda samma möjligheter som dem som är födda i Sverige.

Integrationsstrategin är det dokument som styr arbetet och där beskrivs hur kommunen ska jobba för att underlätta för nyanlända att exempelvis få jobb och bostad och att lära sig svenska.
Den nuvarande strategin gäller 2018 - 2022 och eftersom det är dags att uppdatera den ska kommunen nu föra dialog med olika grupper som är viktiga för att integrationen ska fungera.

Vi börjar med att prata med kommunens företagare och nyanlända. På grund av covid-19 kommer dialogerna att hållas digitalt, säger Elisabet Sjöstrand.

I kontakten med näringslivet tar kommunen hjälp av Västervik Framåt. Företagarna kommer inom kort att få en enkät med fokus på kompetensförsörjning. Kommunen vill veta vilka utmaningar och möjligheter arbetsgivarna ser för att få in deras perspektiv i den nya strategin.

För att nå utrikes födda kommer kommunen att jobba i flera olika kanaler. Dialogen kommer att hållas på kommunens webbsida, på Facebooksidan Nyanländ i Västervik och via kulturföreningar och Komvux. Målet är att få veta hur utrikes födda har etablerat sig i Västervik.

Fler dialoger är planerade under vintern och våren. Exempelvis ska högstadieungdomar och anställda inom äldreomsorgen få ge sin syn på integration. Förhoppningen är att dessa dialoger ska kunna hållas fysiskt istället för digitalt.

Länk till kommunens information om integrationsstrategin och enkäten som nyanlända kan svara på.

Sidan senast granskad den 25 januari 2022