Pressmeddelande 2022-01-26: Fågelbärets grundsärskola stängs tillfälligt i tre dagar på grund av personalbrist orsakad av covid-19

2022-01-26

Fågelbärets grundsärskola för elever i årskurs 1 till 9 i Västervik stängs under tre skoldagar efter beslut fattat på onsdagen av Västerviks kommuns barn- och utbildningschef Magnus Bengtsson. Beslutet har fattats på grund av att för många medarbetare på skolan är frånvarande just nu av covidrelaterade orsaker.

Under onsdagen finns endast fyra av 20 medarbetare tillgängliga för arbete på Fågelbärets grundsärskola och situationen ser inte bra ut på ännu fler skol- och förskoleenheter.

Vi har ett mycket svårt bemanningsläge på ett flertal enheter utöver Fågelbärets grundsärskola. Vi gör allt vi kan för att hålla öppet, men i sämsta fall kan vi se fler situationer som denna den närmaste tiden, säger Västerviks kommuns barn- och utbildningschef Magnus Bengtsson, som fortsätter:
Jag har den allra största förståelse för att en sådan här stängning ställer till det för många familjer och det är något som vi försöker undvika i det längsta. Men när vi når så låga bemanningsnivåer som vi gjort på Fågelbärets grundsärskola idag så är det inte meningsfullt att fortsätta.

Undervisning på plats på Fågelbärets grundsärskola är planerad att återupptas måndag 31 januari
Jag skulle vilja offentligt tacka alla våra medarbetare i alla våra skolor som gör ett otroligt bra och viktigt jobb just nu. Det här är en svår situation, vi måste gemensamt göra vårt allra bästa för att vi ska kunna ta oss igenom den tillsammans och jag känner mig otroligt stolt över var och en av våra medarbetare som verkligen gör ett fantastiskt jobb, säger Västerviks kommuns grundskolechef Ewa Myhrén.

Ewa Myhrén har också en uppmaning till alla i hela Västerviks kommun:
Det är självklart fortfarande jätteviktigt att alla tar sitt ansvar och följer de rekommendationer som Folkhälsomyndigheten och övriga myndigheter gett oss. Det handlar bland annat om att begränsa alla vuxnas kontakt med andra än de man bor med och att alla stannar hemma vid minsta symptom. Nu är det extra viktigt att vi alla hjälps åt för att göra det möjligt för våra elever att stanna kvar i och komma tillbaka till skolan, säger Ewa Myhrén avslutande.

Personal och berörda vårdnadshavare har fått information om den tillfälliga stängningen under onsdagen.

Sidan senast granskad den 26 januari 2022