Pressmeddelande 2022-06-09: Gratis sommarlovsbiljetter för alla Västerviks kommuns elever i årskurserna 6-9 och 1-2 i gymnasiet

2022-06-09

Under ungdomsdebatten i Västerviks kommunfullmäktige 23 maj beslutade fullmäktige att säga ja till ett förslag från en av debattens unga motionärer. Motionen handlade om att ungdomar i Västerviks kommun behöver ha möjlighet att resa med kollektivtrafiken även under sommarmånaderna för att kunna ta sig till exempelvis sommarjobb och aktiviteter på ett klimatsmart sätt.

Vi gjorde ett bra ekonomiskt resultat förra året i Västerviks kommun och är på väg mot ett bra resultat i år igen. Vi är många som har fått anpassa våra liv efter många olika samhällsrestriktioner under pandemiåren, så vi tycker att det här är en bra satsning att göra för våra ungdomar som verkligen har påverkats mycket i sina sociala kontakter. Hoppas att de flesta också tar chansen och ser sig omkring i vår vackra kommun och i övriga länet i sommar, säger Dan Nilsson, kommunstyrelsens ordförande (S).
Vi ser det här som en bra satsning för arbetsmarknaden i kommunen också, då ungdomar nu enklare kan tacka ja till sommarjobb i andra tätorter än där de själva bor. Totalt handlar det här om en kostnad för kommunen på 1,3 miljoner kronor som plockas från det här årets positiva ekonomiska resultat, jag tycker att det är väl spenderade pengar, säger Dan Nilsson avslutande.

Kommunens styrande politiker beslutade därmed att tacka ja till ett erbjudande från Kalmar länstrafik KLT om att satsa pengar på att köpa resekort till samtliga elever från årskurs 6 till 9 och 1 till 2 i gymnasiet, plus motsvarande årskurser i grundsärskolan och gymnasiesärskolan.

Nu kommer sommarbiljetterna att delas ut i varje klass under vårterminens sista skoldagar:
Sommarlovsbiljetterna kommer att ges till var och en av de elever som ingår i de aktuella årskurserna på plats i skolorna. Det kommer att ske under de närmaste dagarna, säger Lisa Lidström på Västerviks kommuns barn- och utbildningsförvaltning. Lisa Lidström fortsätter:
Det finns en del specialfall med elever som studerat på annan ort och som gått olika former av specialutbildningar, även de kommer att få sommarlovsbiljetterna om de är skrivna i Västerviks kommun och vi kommer att kontakta var och en så snabbt vi kan.

Regelverket kring biljetterna är följande:

• Sommarlovsbiljetten ges till skolungdomar som är folkbokförda i kommunen som vid vårterminen lämnar antingen årskurserna 6–9 i grundskolan, grundsärskolan, specialskolan eller år 1 och 2 i gymnasieskolan eller gymnasiesärskolan. Detta gäller även friskolornas skolungdomar.
  • Sommarlovsbiljetten är giltig under sommarlovet 2022 18 juni till 21 augusti och gäller för obegränsat antal resor med buss och tåg inom Kalmar län.
  • Biljetten är personlig och får inte lånas ut.
  • Pris för Sommarlovsbiljetten 2022 för Västerviks kommun är preliminärt 538 kronor per biljett (inklusive moms).

För frågor alla frågor om resor med kortet hänvisas till KLT:s kundtjänst, telefon 010 21 21 000.

Sidan senast granskad den 9 juni 2022