Pressmeddelande 2021-02-09: Högstadieskolan Ellen Key i Västervik övergår till fjärrundervisning i förebyggande syfte på grund av inväntande av en handfull provsvar om covid-19

2021-02-09

Under tisdagen beslutade Västerviks kommuns barn- och utbildningschef Magnus Bengtsson i samråd med Region Kalmar läns smittskyddsläkare Lisa Labbé Sandelin att Ellen Keyskolan, en högstadieskola i centrala Västervik, ska övergå till fjärrundervisning under tre dagar. Detta på grund av att två anställda har konstaterats smittade av covid-19 och minst två elever. Ytterligare ungefär en handfull anställda har testats för symptom och provsvar väntas för de flesta av dem under onsdag eller torsdag.

Ellen Keyskolan övergår till fjärrundervisning onsdag 10 februari till och med fredag 12 februari, säger Magnus Bengtsson, barn- och utbildningschef på Västerviks kommun. Han fortsätter:
Om det skulle behövas att vi övergår till fjärrundervisning längre kommer ett sådant beslut att kommuniceras senast fredag. Vi följer läget noga och har en kontinuerlig kontakt med smittskyddet.

Vi vill minska risken för eventuell smittspridning under rådande omständigheter när vi väntar på provsvar och inte riktigt vet var det är på väg. Kan vi bryta eventuella smittkedjor tidigt är en övergång till fjärrundervisning av Ellen Keyskolan en bra idé, säger Lisa Labbé Sandelin, smittskyddsläkare på Region Kalmar län

På Ellen Keyskolan går cirka 400 elever och ungefär 50 pedagoger och övriga anställda arbetar där varje dag.
Det konstaterade smittläget med två anställda och ytterligare två elever är i sig inte så ovanligt för kommunens grundskolor, men med tillägget att ytterligare personal inväntar provsvar och att vi har lite ökad frånvaro både på elev- och pedagogsidan så är den här åtgärden något vi beslutat oss för att genomföra i dialog med smittskyddsenheten. Inte minst på grund av att det kan uppstå personalbrist, säger Ewa Myhrén, grundskolechef på Västerviks kommun.

Eleverna på Ellen Keyskolan övergår därmed till fjärrundervisning. Det innebär att eleverna arbetar hemifrån och genomför sin skoldag på samma sätt som efter de två första veckorna efter jullovet, via sin chromebook. Alla elever kommer att ta med sig material hem under tisdagen 9 februari.
Skollunch är en fråga vi arbetar för att lösa så snabbt som möjligt och vi återkommer till eleverna och vårdnadshavarna om det så snart vi kan, säger Ewa Myhrén, som avslutar:
Vi hoppas på att det goda samarbete vi har haft under pandemin ska fortsätta och vi vill be alla att tänka extra på de rekommendationer som Folkhälsomyndigheten har gått ut med. Det handlar om ett tillsammansarbete för att hålla i och hålla ut.

Alla berörda elevers vårdnadshavare har fått eller kommer att få mer information hemskickad om den här tillfälliga skolstängningen. Elever och vårdnadshavare hänvisas till respektive klass mentor eller Ellen Keyskolans rektor för mer frågor.

Sidan senast granskad den 9 februari 2021