Pressmeddelande 2021-04-21: Ingen skadad fysiskt vid allvarlig händelse på Västerviks Gymnasium

2021-04-21

Under onsdagsförmiddagen inträffade en allvarlig hotfull händelse inne på Västerviks Gymnasium i Västervik. Två elever på skolan kom i konflikt och en av dem omhändertogs av polis. Ingen blev skadad fysiskt.

En person omhändertogs av polis efter att ett larm kommit in till SOS Alarm från Västerviks Gymnasium på onsdagsförmiddagen. Den omhändertagna personen transporterades från platsen och undervisningen på skolan fortsätter under onsdagen.

Ingen person har skadats fysiskt under händelsen. Västerviks kommun står redo att sätta extra resurser in för att skapa extra trygghet och säkerhet på platsen om det behövs. Skolans egen krishantering är igångsatt och elever som har behov av exempelvis samtalsstöd kan få det.

Vi har bra rutiner på plats för olika typer av händelser på vårt gymnasium och min första bedömning är att det har fungerat bra i den här uppkomna situationen, säger Magnus Bengtsson, barn- och utbildningschef i Västerviks kommun. Han fortsätter:
Det känns skönt att veta att polisen har så här snabb reaktionstid och kan hjälpa till när det uppstår situationer som den här.

Sidan senast granskad den 21 april 2021