Pressmeddelande 2022-05-30: Kommunen söker pigga pensionärer till sommarjobb

2022-05-30

Det finns fortfarande lediga platser för den som vill sommarjobba inom kommunens omsorger. Det handlar om jobb på gruppboenden och särskilda boenden liksom inom personlig assistans och hemtjänst. Nu vänder sig kommunen särskilt till livserfarna människor som vill hoppa in när ordinarie personal går på semester.

Vi har hört att många äldre är sugna på att jobba extra och hoppas att vi kan locka människor att göra en insats i omsorgerna i sommar. Människor med ett långt yrkesliv bakom sig kan bidra med erfarenhet och mognad, säger Gunilla Hveen, områdeschef inom äldreomsorgen.

Just nu upplever många kommuner i Sverige att det är brist på personal inom omsorgerna. Samtidigt är den ordinarie personalen trött efter pandemiåren och i behov av semester. Det finns vakanser att fylla runt om i kommunen och det ställs inga särskilda krav på erfarenhet eller utbildning för att sommarjobba.

Det viktiga är att man är intresserad av att arbeta med människor – att ge omvårdnad och service till äldre och personer med funktionsvariationer. Det kan handla om att hjälpa till med dusch och påklädning, att städa, handla och laga mat och att hitta på roliga saker. Att bidra till livskvalitet och en meningsfull vardag, säger Anna Mild Ackrell, områdeschef inom omsorgerna för personer med funktionsvariationer.

Den som är intresserad av ett semestervikariat inom omsorgerna är välkommen att kontakta Sara Eklöv på mejl sara.eklov@vastervik.se eller på telefon 0493-216 45.

Sidan senast granskad den 30 maj 2022