Pressmeddelande 2021-10-13: Måltidens dag i Västerviks kommuns matserveringar 21 oktober

2021-10-13

På torsdag 21 oktober uppmärksammar Västerviks kommuns enhet måltidsservice Måltidens dag som infaller tredje torsdagen i oktober varje år. Denna dag lyfts de cirka tre miljoner skattefinansierade måltider som serveras varje år inom förskola, skola, omsorg och äldreomsorgen fram via olika festliga aktiviteter.

Dagen till ära i Västerviks kommun serveras det en klimatsmart meny på vildsvinsfärs från Bondens skafferi Öst, säger Gina Svensson, kostchef på Västerviks kommuns måltidsservice. Hon fortsätter och beskriver menyn:
Gulaschgryta med potatis, gräddfilsklick och till dessert en bärkaka med svenska lingon och vaniljsås. Värt att veta är att viltkött är ett klimatsmart alternativ eftersom djuren inte betar på bearbetad mark och transporterna inte är långväga.

Under dagen kommer flera av Västerviks kommuns ansvariga politiker att passa på att besöka våra verksamheter och äter tillsammans med elever eller Restaurang Nätet, säger Gina Svensson.

Bland andra kommer barn- och utbildningsnämndens ordförande Marcus Fridlund (S) att äta lunch ihop med eleverna på Ellen Keyskolan i Västervik.

Fakta Måltidens dag i Västerviks kommun 21 oktober 2021

På måltidens dag serveras 7500 portioner i Västerviks kommun och till dagens gulaschgryta med potatis har det gått åt:

• Vildsvinsfärs: 500 kg
  • Potatis: 500 kg
  • Lök: 115 kg
  • Paprika: 112 kg
  • Krossade tomater: 450 kg

Västerviks kommun har anmält sina aktiviteter under Måltidens dag till webbsidan om Offentliga måltidens dag hos MATtanken, där samlar alla organisationer som deltar sina sätt att uppmärksamma dagen som ett sätt att hjälpa varandra med inspiration och tips för andra aktiviteter:

MATtanken - offentliga måltidens dag

Sidan senast granskad den 13 oktober 2021