Pressmeddelande 2021-01-27: Nu startar allmänhetens skridskoåkning på Tjustvallen i Gamleby, men med restriktioner

2021-01-27

Det blir skridskoåkning för allmänheten på bandybanan Tjustvallen i Gamleby, med start redan kommande helg vecka 4 2021. Men Västerviks kommun inför flera smittskyddsåtgärder och besökare måste hålla alla Folkhälsomyndighetens rekommendationer om avstånd och hygien för att verksamheten ska kunna hållas igång.

14 december infördes delvis nya nationella allmänna råd om hur vi ska begränsa smittspridningen av coronaviruset i samhället. Bland nyheterna då fanns ökad möjlighet för viktig rörelse och idrott för ungdomar och vuxna och nyheten sammanföll ungefär med tidpunkten då den uppspolade konstfrusna bandyisen stod klar i Gamleby.

När allmänhetens åkning sedan skulle starta den 19 december kom nya besked från regeringen om åtgärder att dels ungdomsidrott skulle pausas och dels att kommunen skulle endast arbeta med nödvändig verksamhet på plats. Då ströks allmänhetens åkning med kort varsel fram till och med 24 januari.

Västerviks kommun har sedan dess arbetat med att ta fram en ny lösning för hur allmänhetens skridskoåkning ska kunna arrangeras på ett smittsäkert sätt enligt Folkhälsomyndighetens anvisningar och nu presenteras planen för hur det ska gå till.

Först och främst krävs att alla håller ordentligt avstånd på och utanför isen. För att minska risken för smittspridning är det viktigt att alla är helt friska och håller minst två meters avstånd till andra personer, säger Anders Östlund, idrotts- och fritidsstrateg på Västerviks kommun. Han fortsätter:
Vi uppmanar till att endast en vuxen är närvarande på och runt isen till de barn som behöver det. Omklädningsrummen är stängda. Dock är de allmänna publiktoaletterna öppna. Handsprit kommer givetvis att finnas där.

Med start fredag 29 januari och tre veckor framåt presenterar Västerviks kommun totalt 42 timmar skridskoåkning för kommunens åksugna.

Schema vecka 4, 5 och 6:

• Fredagar: 15.30-19.30
  • Lördagar: 9-12 och 13-16
  • Söndagar: 14.30-18.30

Fler tider kommer att läggas till i anslutning till sportlovet vecka 7 och 8. Hjälm och skridskor är obligatoriskt för alla som beträder isen.

Västerviks kommun kommer att informera om reglerna för skridskoåkningen runt om på bandybanan och åkningen kommer även att följas upp för att se till att avstånd hålls och att det sköts på ett smittsäkert sätt.

Läktaren och avbytarbåsen får användas för att sprida ut sig vid ”skridskoknytning”. Vi har även ställt fram extra bänkar i anslutning till isen så det ska inte behöva bli trängsel någonstans runt banan, men där krävs ju att alla som deltar också tänker sig för och agerar enligt riktlinjerna hela tiden varje gång de är på plats, säger Anders Östlund och han avslutar:
Tyvärr kommer vi inte att kunna öppna allmänhetens åkning i ishallen Plivit Arena i Västervik under nuvarande restriktioner, förhoppningsvis kan den här lösningen ändå ge skridskosugna en smittsäker möjlighet till åkning.

Under rådande väderlek finns också möjlighet till uppspolning av naturisar runt om i kommunen. I Västervik förbereds just nu en mindre is vid boulebanan i anslutning till Stadsparken. Chansen finns att den och andra naturisar blir åkbara inom kort.

Sidan senast granskad den 27 januari 2021