Pressmeddelande 2021-01-29: Nytt stöd till lokal handel och e-handel

2021-01-29

Kommunen, regionen och Västervik Framåt ökar nu stödet och hjälper ytterligare den lokala handeln genom informationsinsatser kring lokal e-handel i Coronapandemins spår. 350 000 kronor satsas på att få kommunmedborgarna att handla lokalt, via e-handel, om möjligt.

Det är en potential som inte utnyttjats fullt ut ännu, säger Annika Boman ansvarig för Citysamverkan på Västervik Framåt. Vi vill göra allt vi kan för att stötta nu och med gällande restriktioner blir e-handel en allt viktigare fråga.

Vi vill informera om att man också kan leta produkter på de stora webbshopparna men hämta ut varan på den lokala butiken. Då hjälpar man också den lokala handeln, menar Annika.

Det är vanor som ska ändras och det kräver hårt arbete, tid och marknadsföring, menar Annika Boman, något som vi nu fått genom ett extra tillskott från regionen och kommunen.

Kommunens näringslivschef Ulf Kullin är glad att se ytterligare ett samarbeten med Regionen för vårt lokala näringsliv:
Vi jobbar på flera åtgärder och just en sådan här större informationsinsats är väldigt tung för en enskild att klara av. Med samlade resurser får informationen större och bredare genomslag.

Den gemensamma lokala e-handelsplatsen vastervik.com/ehandla samlar idag de butiker som har webbshop. Genom ett nytt projekt ska webbsajten utvecklas och marknadsföras bättre.

Ju fler butiker som ansluter sig, desto attraktivare blir handelssajten, säger Tobias Ahlstedt, centrumledare på Västervik Framåt som ofta är ut och pratar med företagen.
Konkurrensen på nätet är mördande och små butiksägare har svårt att själva driva trafik till sin sida. Med det här projektet kan vi hjälpa till med just det, säger Tobias.

Om vi kan få alla att tänka ”lokalt först” även när vi är på nätet så tror jag att det här kan fungera, fortsätter Tobias. Det är en förändring i tankesättet som vi behöver jobba med och hjälpas åt att sprida. Nu är ett perfekt tillfälle för oss alla att testa lokal e-shopping.

För mer information kontaktar du

Annika Boman, Västervik Framåt AB
0490-875 07, E-post: annika.boman@vastervik.com