Pressmeddelande 2021-09-16: Städningsutmaning i Västerviks kommun lördag 18 september

2021-09-16

Lördag 18 september är World Cleanup Day och Håll Sverige Rent-dagen. Det uppmärksammar Västerviks kommun genom naturum Västervik med att arrangera gemensam kuststädning för alla som vara med och tävla mot övriga kommuner i Kalmar län. Evenemanget finansieras av Naturvårdsverket.

Utmaningen går ut på att alla som vill i alla länets kommuner får leta och plocka skräp på valfri plats i sin hemkommun. Kuststädningen börjar lördag förmiddag 18 september klockan 10.00 och slutar klockan 15.00.

Vi uppmanar alla till att hjälpa till att agera gemensamt mot skräpet. Var med oss när hela världen plockar skräp! Vi tävlar mot länets kustkommuner om att samla in flest antal påsar med skräp, säger Frida Solli, hållbarhetpedagog på naturum i Västervik. Hon fortsätter:
När en frivillig städhjälte har hjälpt till och plockat skräp rapporterar den sedan in antal påsar eller säckar i Ren Ostkust-kartan. Det är enkelt att bara skanna QR-koden för att komma till appen!

Ren Ostkustkartan finns åtkomlig via Västerviks kommuns webbplats och nås snabbt via qr-koden som finns inlagd i texten eller via denna länk.

Naturum Västervik delar ut påsar och handskar. Plockpinnar finns att låna. Mer information om evenemanget finns på naturum Västerviks webbsida om evenemanget.

naturum Västerviks webbsida om Kuststädningsutmaningen 18 september 2021

Sidan senast granskad den 16 september 2021