Pressmeddelande 2021-10-26: Tjena, tjabba, vem då? Konstworkshop för barn och unga på Mejeriet i Västervik 1 november

2021-10-26

Under Höstlovet måndag 1 november håller konstnären Monica Alskans två workshops för barn- och unga på Mejeriet ungdoms- och kulturhus i Västervik. Workshopen arrangeras av kulturenheten på Västerviks kommun i samarbete med konstbiennalen Bästa Biennalen som gästar alla Sveriges sydligaste regioner under hösten och just nu Kalmar Konstmuseum. Antalet platser är begränsat till maximalt tio deltagare på förmiddagen och tio deltagare på eftermiddagen.

Med inspiration från konstnären Lilian Lindblad Domecs lustfyllda och humoristiska bildvärld kring orättvisor och kamp för den svaga och lilla människan i samhället gör vi djur- och känslomasker av enkelt återvinningsmaterial, säger Ölandskonstnären och workshopledaren Monica Alskans. Hon fortsätter:
Lilian Lindblad Domec är relativt okänd konstnär fram till nu. Hon har en rik och fantasifull bildvärld som spänner från skisser, måleri, scenografi, animation till satir och samhällsengagemang för den lilla människan. Utställningen "Skrattet och skärpan", som just nu visas på Kalmar Konstmuseum, bjuder in oss i en rik bildvärld fylld av historier och skratt. Lilians konstnärskap påminner oss verkligen om att i fantasin finns inga gränser.

bild av konstverk lillian lundblad domec

Om konstnären

Konstnären Monica Alskans som håller i workshopen beskriver sig själv så här:
Jag är konstnär och bildpedagog. I min måleri- och teckningsvärld använder jag mig ofta av olika perspektiv och fantasier i det vardagliga livet så att de tillsammans ger en annan och ny bild av verkligheten.

Bästa Biennalen

Arrangemanget är en del av Bästa Biennalens konstbiennal 2021, en konstfestival för barn och unga som äger rum mellan den 23 oktober till 7 november. Besök Bästa Biennalens hemsida för utförligt program:

www.bastabiennalen.se

Bästa Biennalen har sitt säte i Skåne och är en regional satsning på barns och ungas möte med samtida konst. Bästa Biennalens konstbiennal 2021 äger rum i hela södra Sverige i samverkan med Regionssamverkan Sydsverige som är ett samarbetsorgan för Sveriges sex sydligaste regioner och som arbetar för en långsiktig hållbar utveckling för Sydsverige. Regionsamverkan Sydsverige består av regionerna Skåne, Blekinge, Halland, Jönköpings län, Kalmar län och Kronoberg. Bästa Biennalen finansieras av alla medverkande arrangörer och regioner samt Kulturrådet. Det här är första gången som Västervik deltar.

Arrangör för workshoparna är Kulturenheten, Västerviks kommun i samarbete med Kalmar Konstmuseum.

• Workshop för barn 8-12 år: Måndag 1 november klockan 09-11.30
  • Workshop för barn och ungdomar 13-18 år: Måndag 1 november klockan 13-15.30

Notera: Först till kvarn gäller på båda workshoparna, maximalt tio besökare per workshop.

Välkommen!

Sidan senast granskad den 26 oktober 2021