Pressmeddelande 2021-11-17: Tommy Abrahamsson heter Västervik Resort AB:s nye VD

2021-11-17

Efter att Gunnar Boman tidigare under året meddelade att han slutar som VD på Västervik Resort har ägaren Västerviks kommun och bolagsstyrelsen genomfört en chefsrekrytering som nu är klar. Ny VD i bolaget är Tommy Abrahamsson, en 47 år gammal rutinerad ledare och verksamhetsutvecklare som arbetat hela sitt liv i besöksnäringen i Sverige.

Det är en gedigen karriär från framför allt besöksnäringen runt våra svenska fjäll som Tommy Abrahamsson har bakom sig, med VD- och verksamhetschefsposter på bolag som Skistar, Holiday Club och Nolia.

Det här är verkligen jätteroligt och ett riktigt spännande uppdrag, att få jobba med en resort som har Sveriges allra finaste läge går inte att tacka nej till, säger Tommy Abrahamsson på telefon från Åre.

Vi har hittat en VD som delar vår syn på utveckling och framåtanda och jag är övertygad om att han kommer att leda en mycket spännande utveckling i vår verksamhet, säger Pontus Larsson, ordförande Västervik Resort AB:s styrelse (S).

Jag tycker att det är glädjande att vi i vårt kommunala resortbolag kan attrahera den här typen av talang och kraft och jag ser mycket positivt på framtiden i Västervik Resort, säger Västerviks kommunstyrelses ordförande Dan Nilsson (S).

Tommy Abrahamsson kommer inom kort att börja veckopendla och börja sitt jobb som verkställande direktör på kommunägda Västervik Resort AB 6 december, för att sedan flytta med sin familj från Åre till Västervik i sommar eller under nästa höst.

Fakta Västervik Resort AB

AB Lysingsbadet bildades 1936 och året efter köptes företaget av Västerviks Stad. Mer eller mindre sedan dess har Västerviks kommun drivit, utvecklat och förädlat en stor camping och resortanläggning runt den gamla anrika badplatsen alldeles i utkanten av Västervik.

2008 bolagiserades anläggningen igen och företaget heter sedan dess Västervik Resort AB. Nu innehåller bolaget en stor stugby, en av Sveriges 16 femstjärniga campingplatser, flera restauranger, en evenemangsarena, en golfbana, en äventyrsgolfbana, gym, servicebyggnader och stora ytor för aktiviteter och nöjen, en stor nybyggd soldriven laddpark för elfordon och ett äventyrsbad byggt 2014.

Västervik Resort AB omsätter ungefär 45 miljoner kronor årligen, har cirka 230.000 gästnätter varje år och det stora antalet gäster som resorten huserar utgör också en mycket viktig del av affärsmöjligheterna för den övriga besöksnäringen i kommunen.

Läs mer om Västervik Resort på bolagets egen webbsida

Sidan senast granskad den 17 november 2021