Pressinbjudan: Förhandsvisning av dokumentärfilm om särskilt boende i Västerviks kommuns resa till Grekland

2015-03-10

Under augusti 2014 reste 18 pensionärer som bor på särskilt boende i Västerviks kommun på gemensam resa till Halkidiki i Grekland. Sveriges Television tyckte att initiativet borde dokumenteras och följde med på resan. Dokumentärfilmen, som SVT kallar för ”Greklandsresan”, sänds på SVT2 torsdag 19 mars klockan 20.00.

Nu bjuder Socialförvaltningen på Västerviks kommun in till en exklusiv förhandsvisning av dokumentärfilmen Greklandsresan på Biostaden i Västervik. På plats på förhandpremiären kommer de pensionärer som reste till Grekland att vara, tillsammans med personalen som reste med dem och dessutom både SVT:s dokumentärfilmspersonal och personal från resmålet i Grekland. Dessutom är politiker och tjänstemän från Socialförvaltningen på Västerviks kommun inbjudna till förhandsvisningen.

Förhandsvisningen:

• Dag: torsdag 12 mars.
  • Plats: Biostaden, Bredgatan 20, Västervik.
  • Tid: mingel från klockan 13, filmvisning klockan 14.

Välkommen!

Fakta om resan till Grekland:

De 18 pensionärerna betalade sina egna resor och sitt eget boende. Västerviks kommun stod för kostnaderna för den medresande personalen efter särskilt beslut i Socialnämnden. Resan genomfördes under augusti 2014 och utvärderingen efter resan har medfört att man nu årligen budgeterar 500 000 kronor för liknande verksamhet inom kommunens äldreomsorg.

För mer information, vänligen kontakta

Jan-Inge Gustafson

Områdeschef Äldreomsorgen, socialförvaltningen