Pressinbjudan: Ministerbesök på Campus Västervik 3 februari - med överläggningar om pilotprojekt för högre utbildning i norra Kalmar län

2016-01-20

Sverige behöver säkra det framtida behovet av högre utbildning, även på orter utan egen högskola eller universitet. Den 3 februari 2016 kommer Helen Hellmark Knutsson (S), minister för högre utbildning och forskning, och landsbygdsminister Sven-Erik Bucht (S) till Västervik.

Det är en stor och viktig händelse för oss. Två ministrar kommer till vårt campus för att diskutera högre ut­bildning och samhällsutveckling i landsbygdskommuner, säger Jerry Engström, chef för Campus Västervik.

Under mötet i Västervik samlas företrädare för regeringen, regionförbundet i Kalmar län, Högskolan Väst, Linnéuniversitetet och de tre kommunerna Västervik, Vimmerby och Hultsfred för att lyfta frågan om utbildning och forskning som en del i utvecklingen på mindre orter.

Bakgrunden till stormötet på Campus Västervik är den ansökan om medel till pilotprojektet Nya vägar som sedan en tid ligger hos regeringen. Linnéuniversitetet och Högskolan Väst har gemensamt begärt 49 miljoner kronor från regeringen för en tre­årig testverksamhet i de tre kommunerna. Pilotprojektet ska ge ny kunskap om hur Sverige kan arbeta med långsiktig tillgång till utbildning på mindre orter, och hur man kan stärka tillgången på utbildad arbets­kraft inom såväl privat som offentlig sektor.

I slutet av dagen ska vi hålla överläggningar om Nya vägar, och jag hoppas att det leder till ett positivt besked, säger Jerry Engström.

Vi har behov att tillgodose. Näringsliv och offentlig sektor i landsbygdskommunerna måste få tag i den kompetens som behövs. Samtidigt måste det vara lätt för människor att skaffa högre utbildning som leder till arbete utan att behöva flytta långt från den ort där man är etablerad, säger Jerry Engström.

Pilotprojektet Nya vägar skulle innebära att cirka 100 nya högskoleutbildningsplatser per år förläggs till de tre orterna i form av program och kurser. Linnéuniversitetet och Högskolan Väst är huvudmän för utbildningarna. Kommunerna står för lokaler, IT-resurser, kontakter med arbetsgivare och praktiska stödinsatser till studenterna.

Media inbjuds att delta under dagen och vid den avslutande pressträffen, se bifogat program.

För mer information:

Jerry Engström

Tel: 0490-25 41 14

Mejl: jerry.engstrom@vastervik.se

Läs mer om Nya vägar på webbsidan:

nyavagar.se

När: 3 februari 2016

Var: Campus Västervik

• 09.30 Kaffe/Te fralla serveras
  • 10.00 Inledning och välkomnande
  • 10.15 Nya vägar - återblick
  • 10.30 Samtal om tillväxt-/utvecklingsutmaningar på mindre orter och högre utbildning/forskning
  • 11.15 Besök på Västerviks sjukhus
  • 12.15 Lunch på sjukhuset
  • 13.00 Överläggningar om Nya vägar (endast inbjudna)
  • 14.00 Pressträff på Campus Västervik
  • 14.30 Slut

Några av deltagarna:

• Helen Hellmark Knutsson (S), minister för högre utbildning och forskning vid Utbildningsdepartementet, med ansvar för högskola och forskning.
  • Sven-Erik Bucht (S), landsbygdsminister vid Näringsdepartementet
  • Lena Hallengren (S), riksdagsledamot, ordförande i Riksdagens utbildningsutskott
  • Krister Örnfjäder (S), riksdagsledamot
  • Ulf Nilsson (S), ordf. i regionförbundet i Kalmar län