Vi använder kakor för att webbplatsen ska fungera bra för dig. Läs mer om våra webbkakor

Vattenläget i Västerviks kommun

Kontakta Västervik Miljö & Energi AB

Kundservice

Besöksadress: Lunnargatan 1, Västervik. 

Tfn: 0490-25 70 50 Vardagar 07.30-16.00

e-post: miljoenergi@vastervik.se

Målserums avfallsanläggning

Besöksadress: Lunnargatan 25, Västervik. 

Tfn: 0490-25 71 45

Fax: 0490-25 71 17

Journummer utanför kundservice öppettider

Elnät, Gator, Vatten & Avlopp: 0490-25 70 50 

Fjärrvärme: 0490-25 70 94

Felanmälan på dina fibertjänster görs direkt till din operatör (gäller dygnet runt).

Postadress

Västervik Miljö & Energi AB
Box 25
593 21 Västervik

Fakturaadress

Box 291
593 24 Västervik
(Alla fakturor märkes med VK-nr och beställare.)

Kontakta Västerviks kommun

(Om du vill vara anonym kan du välja att inte fylla i din e-post. Observera att du då inte kan få något e-postsvar från oss.)

Vattennivåerna är nu stabila och svagt ökande. Med anledning av detta har vi beslutat att häva bevattningsförbudet i Västerviks kommun från och med 2018-10-25.

Fortsätt vara sparsam med vattnet

Grundvattenbildning sker främst under höst och fram till tidig vår. För att grundvattenmagasinen ska bli helt återställda och vi ska stå rustade inför nästa sommar behövs mer nederbörd de närmaste månaderna samtidigt som vi behöver vara fortsatt försiktiga med vår vattenanvändning. Även om vi nu upphäver bevattningsförbudet vill vi därför uppmana alla att fortsätta vara sparsamma med vattnet så att vi kan känna oss trygga när sol och växtlighet återkommer framåt våren.

Här är några tips på hur du kan spara på vattnet*

  • Minska duschtiden med fem minuter. Det sparar 60 liter.
  • 48 liter sparar du genom att stänga av kranen i fyra minuter medan du borstar tänderna, tvålar in dig och rakar dig.
  • Samla regnvatten i tunnor och använd det till att vattna i trädgården.
  • Välj en auktoriserad biltvätt när du ska tvätta bilen.
  • 12 liter sparar du om du låter bli att spola en minut för att få kallt vatten. Ställ en kanna i kylen istället!
  • Fyll maskinen! Diskmaskinen drar cirka tio liter per disk och tvättmaskinen behöver cirka 50 liter för en tvätt.
  • Diskar du under rinnande vatten gör du av med 120 liter på tio minuter.
  • Laga läckande toaletter och droppande kranar! På ett år kan en läckande toalett dra 400 000 liter vatten. Ur en droppande vattenkran rinner det ut 15 000 liter vatten per år.
  • 5 liter per minut sparar du genom att byta till snålspolande duschmunstycken, kranar och toalettstolar.

*Källa: Svenskt Vatten

Bli vattensmart du också!

Fler tips på hur du kan vara med och spara på vårt viktiga vatten hittar du på kampanjsidan "Bli vattensmart". Länk till sidan finns under relaterade länkar.

Sidan senast granskad den 12 november 2018
Innehållsansvarig: Ruben Öberg

Kontakta Västervik Miljö & Energi AB

Kundservice

Besöksadress: Lunnargatan 1, Västervik. 

Tfn: 0490-25 70 50 Vardagar 07.30-16.00

e-post: miljoenergi@vastervik.se

Målserums avfallsanläggning

Besöksadress: Lunnargatan 25, Västervik. 

Tfn: 0490-25 71 45

Fax: 0490-25 71 17

Journummer utanför kundservice öppettider

Elnät, Gator, Vatten & Avlopp: 0490-25 70 50 

Fjärrvärme: 0490-25 70 94

Felanmälan på dina fibertjänster görs direkt till din operatör (gäller dygnet runt).

Postadress

Västervik Miljö & Energi AB
Box 25
593 21 Västervik

Fakturaadress

Box 291
593 24 Västervik
(Alla fakturor märkes med VK-nr och beställare.)

Kontakta Västerviks kommun

(Om du vill vara anonym kan du välja att inte fylla i din e-post. Observera att du då inte kan få något e-postsvar från oss.)