Pressmeddelande: Västerviks mätning av mobiltäckningen är klar

2015-03-03

Västerviks kommun har mätt mobiltäckningen inom den egna kommunens gränser under 2014. Undersökningen är gjord av företaget Täckningskollen med hjälp av telefoner som placerats i Västervik Miljö & Energi AB:s sopbilar. Vad man testar är den faktiska täckningen, till skillnad från den teoretiska täckningen som operatörerna själva publicerar på sina webbsidor.

Tack vare mätningen kan kommunen nu publicera all insamlad information på kommunens webbplats. Testen gäller 2G, 3G, samt 4G och är gjorda för operatörerna Tre, Tele 2. Telenor och Telia.

- Vi hoppas och tror att detta blir en uppskattad service till alla kommuninvånare, besökare och turister som härmed kan skaffa sig en bild av hur mobiltäckningen är på olika platser i kommunen, säger landsbygdsutvecklare Lotti Jilsmo.

- Vi ser att det är tydliga skillnader mellan de olika operatörerna och undersökningen kan vara till hjälp för den som funderar på att byta abonnemang, säger Lotti Jilsmo om resultatet.

Du hittar undersökningen och resultatet på www.vastervik.se/tackningskollen

Fakta:

Mätningen genomfördes med hjälp av företaget Täckningskollen. Deras koncept använder telefoner med alla typer av abonnemang som placeras i de sopbilar (och -båtar, för de som bor i skärgården) som hämtar avfall hos alla hushåll. Från varje telefon exporteras sedan lagrade mätdata om mottagning. Alla data kopplas sedan samman med geografisk information om platsen. Allt presenteras till sist med färgfält på en tydlig karta.

Själva mätningarna utfördes med tio identiska mobiltelefoner som utrustades med olika SIM-kort för olika abonnemang. Varje plats mättes en till tre gånger, för att minimera risken för att endast tillfälliga störningar ska påverka resultatet.

För mer information, vänligen kontakta

Lotti Jilsmo,
landsbygdsutvecklare, Västerviks kommun,