Planprocessen för detaljplaner
Vem som helst får lämna synpunkter på en detaljplan under tiden den tas fram. Det kan du göra på olika sätt vid olika skeden i detaljplaneprocessen. Här läser du om hur en detaljplan tas fram och hur och när du kan påverka.
Det finns flera olika sätt för kommunen att ta fram en detaljplan. De vanligaste är:
- Standardförfarande
- Utökat förfarande
Vilket som används beror på olika saker som:
- Hur omfattande detaljplanen är
- Hur stort allmänhetens intresse är för förändringen
- Hur väl planen stämmer överens med översiktsplanen.
Standardförfarande
Standardförfarandet används om förslaget till detaljplan uppfyller vissa kriterier. Förslaget ska stämma överens med översiktsplanen och med länsstyrelsens granskningsyttrande. Det får inte vara av betydande intresse för allmänheten eller i övrigt av stor betydelse. Detaljplanen får heller inte antas medföra en betydande påverkan på miljön. Kommunen samråder med myndigheter, kända sakägare och med boende som berörs av planen. Planen antas av kommunstyrelsen i de flesta fall.
Utökat förfarande
Det utökade förfarandet ska användas om planförslaget inte uppfyller kriterierna för standardförfarandet. Det kan till exempel vara att detaljplanen inte stämmer överens med översiktsplanen eller med länsstyrelsens granskningsyttrande. Det gäller också om den är av betydande miljöpåverkan eller i övrigt stor betydelse. Kommunen samråder med myndigheter, kända sakägare och boende som berörs. Planen antas av kommunfullmäktige.
Processen för att ta fram en detaljplan kan se olika ut. Det beror bland annat på valet av förfarande. Det vanligaste är att detaljplanen tas fram enligt standardförfarande. Här nedan beskriver vi hur processen för ett standardförfarande brukar se ut. Där kan du också läsa om hur du kan påverka i processen.
Planbesked
Om du vill upprätta, ändra eller upphäva en detaljplan så ska du ansöka om ett planbesked. Ett planbesked ska ge dig ett tydligt svar på om kommunen kommer att pröva ditt ärende i ett planläggningsarb...
Samråd
När kommunfullmäktige beslutat att en ny detaljplan ska tas fram, börjar arbetet med att ta fram planhandlingar. Dessa beskriver hur området är tänkt att användas. Utifrån dessa har du möjlighet att s...
Granskning
Efter samrådet tas ett färdigt planförslag fram och ställs ut för granskning. Syftet med granskningen är att visa hur de inkomna synpunkterna påverkat förslaget. Granskningen pågår i två veckor. När e...
Antagande
De flesta planerna antas av kommunstyrelsen. Planer av särskilt stor betydelse antas av kommunfullmäktige. Inför beslutet sammanställs de synpunkter som inte tagits till vara tidigare. Om en plan inte...
Överklagande
För att du ska kunna överklaga ett beslut så måste du: Personligen påverkas negativt av en detaljplan. Räknas som sakägare. Lämnat skriftliga invändningar under processens gång. Om du inte räknas so...
Laga kraft
En detaljplan vinner laga kraft tidigast tre veckor efter att beslutet har tillkännagetts. Detta är under förutsättning att ingen har överklagat beslutet och att länsstyrelsen inte heller valt att öve...