Vi skulle vilja använda statistikkakor i syfte att löpande förbättra webbplatsen. Godkänner du det? Du kan när som helst ändra ditt val.

TÖP Trafikstrategi

Trafikstrategin utgör ett tematiskt tillägg till översiktsplanen och vann laga kraft 7 november 2014.

Trafikstrategin inbegriper nulägesanalys, målformuleringar och indikatorer samt framtida strategier för respektive trafikslag. Utgångspunkten för trafikstrategin är TRAST:s (trafik för en attraktiv stad) olika aspekter på transportsystemet. Dessa är stadens karaktär, trafiksystem, resbehov/trafikens omfattning, tillgänglighet, trafiksäkerhet, trygghet och miljöpåverkan.

Mål för trafiken i Västerviks kommun 2025

Transportsystem

  • Cykelnätet ska vara sammanhängande, säkert, gent och med god ytstandard och med god belysning
  • Drift och underhåll av gång- och cykelvägnätet ska förbättras
  • Biltrafikens hastighet ska vara väl avvägd med andra trafikslag och stadsbyggnadskvaliteter
  • Möjligheten att pendla med kollektivtrafik till arbete och studier i andra kommuner ska öka
  • Antal farligt gods-transporter som passerar tät kontorsbebyggelse närmare än 40 m och/eller bostadsbebyggelse inom 75 m ska minska
  • Restiden mellan Västervik och Linköping ska minskas till mindre än 1 timme
  • Västerviks flygplats ska som en del i ett attraktivt och effektivt transportsystem stärkas

Trafikens omfattning/resor och transporter

  • Cykeltrafiken per invånare ska öka
  • Antalet korta resor med bil per invånare ska minska
  • Antalet godstransporter till centrum ska minska
  • Antalet resor med kollektivtrafik ska öka

Tillgänglighet

  • Tillgängligheten för gång- och cykeltrafiken till viktiga målpunkter ska öka
  • Det ska vara enkelt att hitta en parkeringsplats vid centrala målpunkter och vid kollektivtrafik
  • Tillgängligheten för räddningstjänsten ska vara god
  • Tillgängligheten till knutpunkter för kollektivtrafik ska vara god

Trafiksäkerhet

  • Kunskapen om trafiksäkerhetsfrågor hos barn och ungdomar ska öka
  • Ökad efterlevnad av föreskriven hastighet i tätort
  • Trafiksäkerheten hos kommunens interna fordonspark ska öka
  • Trafiksäkerheten på viktiga hållplatser ska öka

Miljöpåverkan och hälsa

  • Transportsystemet ska vara fossilbränslefritt år 2030
  • Antal boende som drabbas av överskridande av miljökvalitetsnormen för utomhusbuller ska minska
  • Luftkvaliteten ska vara god och understiga kommunens gränsvärden
Sidan senast granskad den 14 oktober 2024