TÖP Trafikstrategi
Trafikstrategin utgör ett tematiskt tillägg till översiktsplanen och vann laga kraft 7 november 2014.
Trafikstrategin inbegriper nulägesanalys, målformuleringar och indikatorer samt framtida strategier för respektive trafikslag. Utgångspunkten för trafikstrategin är TRAST:s (trafik för en attraktiv stad) olika aspekter på transportsystemet. Dessa är stadens karaktär, trafiksystem, resbehov/trafikens omfattning, tillgänglighet, trafiksäkerhet, trygghet och miljöpåverkan.
Mål för trafiken i Västerviks kommun 2025
Transportsystem
- Cykelnätet ska vara sammanhängande, säkert, gent och med god ytstandard och med god belysning
- Drift och underhåll av gång- och cykelvägnätet ska förbättras
- Biltrafikens hastighet ska vara väl avvägd med andra trafikslag och stadsbyggnadskvaliteter
- Möjligheten att pendla med kollektivtrafik till arbete och studier i andra kommuner ska öka
- Antal farligt gods-transporter som passerar tät kontorsbebyggelse närmare än 40 m och/eller bostadsbebyggelse inom 75 m ska minska
- Restiden mellan Västervik och Linköping ska minskas till mindre än 1 timme
- Västerviks flygplats ska som en del i ett attraktivt och effektivt transportsystem stärkas
Trafikens omfattning/resor och transporter
- Cykeltrafiken per invånare ska öka
- Antalet korta resor med bil per invånare ska minska
- Antalet godstransporter till centrum ska minska
- Antalet resor med kollektivtrafik ska öka
Tillgänglighet
- Tillgängligheten för gång- och cykeltrafiken till viktiga målpunkter ska öka
- Det ska vara enkelt att hitta en parkeringsplats vid centrala målpunkter och vid kollektivtrafik
- Tillgängligheten för räddningstjänsten ska vara god
- Tillgängligheten till knutpunkter för kollektivtrafik ska vara god
Trafiksäkerhet
- Kunskapen om trafiksäkerhetsfrågor hos barn och ungdomar ska öka
- Ökad efterlevnad av föreskriven hastighet i tätort
- Trafiksäkerheten hos kommunens interna fordonspark ska öka
- Trafiksäkerheten på viktiga hållplatser ska öka
Miljöpåverkan och hälsa
- Transportsystemet ska vara fossilbränslefritt år 2030
- Antal boende som drabbas av överskridande av miljökvalitetsnormen för utomhusbuller ska minska
- Luftkvaliteten ska vara god och understiga kommunens gränsvärden