TÖP Vindbruksplan - inaktuell
Det tematiska tillägget för vindbruk vann laga kraft den 7 november 2014 men beslutades inaktuellt av kommunfullmäktige den 24 oktober 2022.
Syftet med vindbruksplanen var att utreda och klargöra förutsättningar för framtida vindkraftsetableringar i Västerviks kommun. Vindkraftsplanen skulle därmed vara en hjälp för politiker och tjänstemän i handläggning av vindkraftsärenden, samt fungera som information till vindkraftsintressenter och allmänheten.
Vindbruksplanen omfattar vindkraft både på land och till havs. Då hela skärgården och en stor del
av det öppna havet omfattas av riksintresse för obruten kust och nära på resten av det öppna havet utgörs av riksintresse för totalförsvaret, vilket i princip omöjliggör vindkraftsetabeleringar till havs ligger fokus på vindkraft på land.
Mål
- Ta tillvara den miljövänliga resurs som vinden utgör och utnyttja vindenergin optimalt
- Skydda andra värden och möjligheter i landskapet så att dessa inte påverkas negativt av vindkraften
- Undersöka vilket utrymme som finns för utbyggnad av vindkraft i kommunen
- Utpeka områden olämpliga för etableringar av vindkraft
- Ge riktlinjer för hur etableringar kan utformas.
Västerviks kommun vill bidra till ett hållbart samhälle, där miljövänlig energiproduktion med vindkraft är en viktig del. Samtidigt måste iakttas en försiktighet, så att inte vindkraftintresset hotar andra intressen, såsom naturvärden, landskapsbild, rekreation och turism. Attraktiviteten att bo och vistas i Västerviks kommun torde för de flesta handla om att ha nära till orörd natur; stora, öde skogar eller vacker skärgård med möjligheter till bad- och båtliv.
Kommunens ställningstaganden
- Grupper om minst 3 verk är att föredra framför enstaka verk.
- Avstånd mellan grupper bör inte understiga 3 km.
- Grupper bör ordnas utifrån det specifika landskapssammanhanget. Geometriska mönster kan underlätta hur man läser och uppfattar gruppens idé.
- Det landskapskarakteristika som utmärker Västerviks kommun värnas bl a genom att de gränser, rum och riktningar som topografi, skogsvolymer och infrastruktur ger upphov till, följs. Grupper bör placeras i sin helhet inom ett och samma landskapsrum.
- Vid addering av nya verk till en befintlig grupp, skall de nya verken inordna sig i de befintliga verkens struktur. Om möjligt bör verk av samma storlek och typ väljas.
- Vindkraftverk inom en grupp bör vara lika; d v s vara av samma typ, ha samma höjd, samma färgsättning samt rotera åt samma håll. Färgsättning av vindkraftverk bör ske med försiktighet. Svagt gråtonade eller ”smutsvita” kulörer är att föredra.
- Det är en fördel om vindkraftsaggregatets transformatorstation är placerad inne i turbin- eller tornhuset och inte som fristående enhet.
- Reklam på verken tillåts ej.
- Vindkraftverk som är beläget nära sjö som kalkas från flygplan, skall på begäran stängas av i samband med kalkning.
- Avstånd mellan bostadsbebyggelse och vindkraftverk skall vara sådant att följande ljudnivåer inte överskrids: Invid fasad på bostadshus 40 dB(A). Likaså vid områden för rörligt friluftsliv. Vid arbetslokaler: 50 dB(A). Bullernivåerna gäller även för detaljplanelagda områden ochutvecklingsområden i översiktsplanen. Dessutom bör man, enligt rekommendationer från Naturvårdsverket, beakta risken med störningar från lågfrekvent ljud.
- Vid etablering bör eftersträvas att vindkraftverk inte placeras så att Boverkets riktvärde, om en faktisk skuggtid på max 8 timmar per år respektive beräknad skuggtid på 30 timmar per år eller 30 minuter faktisk skuggtid per dag, överskrids vid bostadsbebyggelse.
- För havsörn och berguv krävs en generell skyddszon om minst 2 km runt boplatsområdet. Exakt hur skyddszonen ska utformas måste utredas i varje etableringsärende och ska baseras på hur fåglarna rör sig i terrängen kring det aktuella boet.
- Inte fler än två vindkraftverk får placeras närmare än 3 km från häckningsplatser för berguv eller havsörn.
- Det är rimligt att exploatören ska redovisa vindkraftverkens eventuella påverkan på närliggande miljöer med formella skydd.
- Lokalisering av vindkraftverk områden av betydelse för turismen och friluftslivet, i områden av riksintresse för friluftsliv enligt 3 och 4 kap MB samt i visuellt känsliga områden ska behandlas på samma sätt dvs att exploatören om möjligt försöker anpassa ingreppet så att det understryker landskapets befintliga strukturer, inte förtar dem. Det kan t.ex. handla om att följa riktningar i landskapet, eller att understryka rumssammanhang.
- Vindkraftverk bör inte visuellt konkurrera med fasta, synliga fornlämningar eller värdefulla kulturelement, exempelvis kyrkobyggnader och väderkvarnar. Ett rimligt skyddsavstånd till kyrkobyggnader är 1000 meter. Lämpligt avstånd till fasta fornlämningar kan variera, beroende på fornlämningens art. Om de är framträdande eller betydande bör fornlämningarna omkring sig ha en påverkansfri zon.
- Skyddsavståndet gällande väg räknas från vägområdet och ska vara minst vindkraftverkets totalhöjd (tornhöjd + halva rotorbladsdiametern), dock minst 50 meter. 350 meter till allmän väg om det finns risk för iskast.
- Skyddsavståndet gällande järnväg räknas från närmaste spårmitt och ska vara vindkraftverkets totalhöjd (tornhöjd + halva rotorbladsdiametern) utökad med ett avstånd på 20 meter, dvs totalhöjden + 20 meter. Avståndet ska dock alltid vara minst 50 meter. Skyddsavståndet gäller även för planerad infrastruktur.
- Master och vindkraftverk placeras minst 100 meter från kraftledning vid en totalhöjd under 50 meter och minst 200 meter från kraftledning vid en totalhöjd över 50 meter. Avståndet för vindkraftverk beräknas med utgångspunkt från kraftverksrotorns periferi. Detta anser Transportstyrelsen som önskvärt ur flygsäkerhetssynpunkt vid besiktning av luftledningar.
- När det gäller mindre master och vindkraft verk med en totalhöjd mellan 15 och 25 meter anser Transportstyrelsen att minsta avstånd mellan kraftledning och vindkraftverk bör vara vindkraftverkets totalhöjd x 1,5.
- Restriktioner med hänsyn till sjöfart, flyg, teletrafik och totalförsvar låter sig inte här närmare specificeras, varför berörda myndigheter får inkomma med synpunkter i samband med varje enskild bygglovsprövning/tillståndsprövning.
- Vindkraftverk som tjänat ut eller av annan anledning inte är i regelbundet bruk, skall monteras ned och bortfraktas av vindkraftverkets ägare, och platsen skall härefter återställs till ursprungligt skick.