Kvalitetsarbetet i styrning och organisation
På Campus Västervik arbetar vi inom kvalitetsområdet Styrning och organisation, utifrån hur väl kvalitetsarbete genom verksamhetens styrning och organisation fungerar. Till området hör tre kvalitetskriterier:
- Politisk styrning och organisation kring kvalitetsarbetet
- Behovsinventering och arbetsmarknadsrelevans
- Strategisk styrning, samverkan och ansvar
Politisk styrning och organisation kring kvalitetsarbete
Kvalitetsarbetet på Campus Västervik sker i process och i dialog med studenter, lärosäten, YH-anordnare, medarbetare på Campus Västervik och kommunala politiker. Det är en levande process med ett kontinuerligt förbättringsarbete, som dokumenteras årligen och leder till förbättringsförslag.
- Det är campuschefens ansvar att utse en kvalitetsansvarig. Kvalitetskriterierna, mallen för dokumentation, och förbättringsåtgärder beslutas och prioriteras av campuschefen.
- Den kvalitetsansvarige ansvarar för att
- kvalitetsarbetet dokumenteras, uppdatera mallen för kvalitetsarbetet och de kvalitetskriterier som används
- återkoppla till ledningsgruppen vilken effekt insatta förbättringsåtgärder får samt uppföljning
- återkoppla till utvecklingsgruppen om potentiella utvecklingsområden att arbeta vidare med
Behovsinventering och arbetsmarknadsrelevans
Campus Västervik ska sträva efter att tillgodose det utbud av högre utbildning och forskning som efterfrågas av/inom Västerviks kommun och på den lokala arbetsmarknaden. Vilket betyder att all utbildning och forskningssamverkan som genomförs på Campus Västervik ska vara efterfrågad.
- Campus Västervik ska arbeta med behovsinventering gentemot arbetsplatser i det lokala näringslivet och hos de offentliga arbetsgivarna.
- Campus Västervik ska samverka med andra kommunala och regionala aktörer så som utvecklingsavdelningar och näringslivsfunktioner
Strategisk styrning, samverkan och ansvar
Campus Västervik ska genom avtalsreglering med lärosäte/YH-anordnaren, forskningsinstitut och andra samverkansparter säkra att denna kvalitetspolicy följs, genom:
- Strategisk och långsiktig relation med gemensam kvalitetsutvärdering
- Engagemang på alla nivåer i respektive organisation
- Ömsesidig och kontinuerlig dialog rörande all pågående och planerad samverkan
- Flexibilitet och öppenhet för utveckling och förbättring
- Uttryck för närvaro i varandras fysiska och digitala miljöer