Förskolans kvalitetsarbete
Alla kommunala förskolor i Västerviks kommun ska arbeta projekterande kring barns lärande. Nedan följer en beskrivning av vad ett projekterande arbete innebär hos oss. Vi har även en Likabehandlingsplan, en Pedagogisk plattform för Västerviks kommun samt en läroplan som utgör grunden för förskolans utbildning och verksamhet.
Ett projekterande arbetssätt innebär att "projektet" mer eller mindre genomsyrar hela dagen på förskolan, i miljöer inne och ute, i aktiviteter och i samlingar med mera. Lär- och lekmiljöerna blir extra viktiga för att det ska kunna ske ett utforskande i projektet under hela dagen, inte bara vid styrda aktiviteter.
Arbetet innebär att vi på förskolan följer barnen i deras nyfikna utforskande, tar vara på deras frågeställningar och förundras tillsammans med dem i deras upptäckter. Pedagogisk dokumentation används som ett verktyg för att synliggöra gruppens lärande och utveckling. Projekterandet dokumentras därför i en processmall.