Vi skulle vilja använda statistikkakor i syfte att löpande förbättra webbplatsen. Godkänner du det? Du kan när som helst ändra ditt val.

Skapa ett rekryteringsärende

Så här skapar du ett nytt rekryteringsärende i Jobposition

Logga in

Logga in i Jobposition. Länken hittar du under relaterade länkar. Ditt användarnamn är din e-postadress. Ditt lösenord har du valt själv när du loggade in första gången. Saknar du inloggningsuppgifter kan du registrera ett ärende i serviceportalen så får du hjälp av HR direkt. 

Fyll i uppgifter i alla fält 

  1. Klicka på "Rekrytering" och välj "Skapa ny”.
  2. Fyll i uppgifter om tjänst, arbetsplats, förvaltning. 
  3. Klicka på spara.
  4. Fyll i uppgifterna på nästa sida och klicka sedan på ”Gå vidare med rekrytering”. De uppgifter du behöver fylla i på sidan är:
  • Yrke (detta styr hur tjänsten visas på arbetsförmedlingens hemsida)
  • Orsak till rekrytering
  • Varaktighet (Du får även fylla i start- och slutdatum. Det kan skrivas i text eller väljas i en kalender.)
  • Sysselsättningsgrad
  • Under rubriken ”Behovsanalys” fyller du i fälten; Mål och ansvar för tjänsten, utbildningskrav, erfarenhetskrav, kunskapskrav, övriga krav och kompetenser (här väljer du kompetenser i en rullista). 
  • Om du tidigare har rekryterat en tjänst med liknande eller samma kompetenskrav kan du importera den behovsanalysen. Du klickar då på ”Behovsanalys” i menyn högst upp. Välj ”importera behovsanalys”. Du kan använda sökrutan och klicka på flikarna ”Behovsanalys” och ”Rekrytering” för att hitta det underlag du söker.

Vad händer när jag fyllt i uppgifterna?

  1. Du får nu upp en ruta om att ansvarig HR-specialist kommer att pröva företrädesrätten. Klicka på ”Gå vidare” i rutan. Ditt ärende sparas i listan över dina rekryteringar. Den aktuella rekryteringen är nu gulmarkerad.
  2. Din rekrytering skickas till rekryteringscenter som prövar företrädesrätten. HR-specialisten kontaktar sedan dig.

Så här registrerar du din annonstext

Om du har en färdig annonstext kan du fylla i den texten så att ansvarig HR-specialist får del av den. Du klickar då in på den aktuella rekryteringen. Den öppnas då upp och du kan skriva din text i rutan för ”annonsunderlag”.

Du kan också skriva anteckningar i fältet för ”Anteckningar”. Dessa anteckningar kan HR-specialisten läsa.

När du skrivit annonstexten och eventuella anteckningar sparar du genom att klicka på knappen ”Spara” i menyn högst upp. HR-specialisten kan då ta del av den text du skrivit.

Sidan senast granskad den 26 juli 2018