Roller och ansvar vid en upphandling
Upphandlaren och beställaren delar på ansvaret under en upphandling
I regel delas ansvaret vid en upphandling mellan upphandlaren och dig som beställare så här.
Upphandlare:
- Står för formalia under upphandlingen
- Ansvarar för kvalificering av företag som lämnat anbud
- Ger råd och stöd i frågor om köp, upphandling och avtal
- Utbildar beställare i gällande lagar och regler inom upphandlingsområdet
- Uppdaterar avtalskatalogen
- Administrerar och förvaltar kommunens avtal
- Ansluter leverantörer till e-handelssystemet
- Hjälper beställaren att göra upphandlingar där värdet ligger över direktupphandlingsgränsen
Beställare:
- Gör förstudier av interna behov och av marknaden
- Ansvarar för kraven på tjänsten/varan
- Ansvarar för utvärderingskriterier i upphandlingen
- Svarar på eventuella frågor som kommer från företag under tiden upphandlingen är publicerad
- Ansvarar för utvärderingen av inkomna anbud
- Implementerar, informerar om och följer upp ingångna avtal
- Köper varor och tjänster upp till direktupphandlingsgränsen