Vi skulle vilja använda statistikkakor i syfte att löpande förbättra webbplatsen. Godkänner du det? Du kan när som helst ändra ditt val.
Uppdaterad 21 november, 11:00

Varning för halka

Det är halt ute! Vi påminner om att ta det försiktigt när ni går, cyklar eller kör. Vi arbetar för fullt med halkbekämpning, både med salt och vid behov bergkross, för att hålla vägar och gångbanor säkra. Ta hand om dig! Varning för halka

Risk och kontroll

Risk och kontroll visar på vilka risker som kan påverka kommunens resultat och kapacitet, samt vilken kontroll kommunen har över den ekonomiska utvecklingen. Här belyses låneskuld, borgens- och pensionsåtaganden samt soliditet. Ett tecken på god kontroll är att upprättade planer och budgetar följs. 

Soliditet är ett mått på kommunens långsiktiga finansiella styrka och visar hur stor del av kommunens tillgångar som finansierats av egna medel. Förändringar i detta finansiella mått är beroende av investeringstakten, nyupplåning, andra skuldförändringar och resultatet. Högre soliditet tyder på starkare långsiktig finansiell handlingsberedskap som ger goda förutsättningar för låga finansierings-kostnader. I kommunen uppgår soliditeten till 64 % (62 %). I balansräkningen tas inte den upp-arbetade pensionsskulden för de anställda före 1998 upp, utan den redovisas som ansvarsförbindelse utanför balansräkningen (blandmodellen). Ansvarsförbindelse inklusive löneskatter uppgår vid utgången av 2022 för kommunen till 708,9 mnkr (742,4 mnkr). Om den totala pensionsskulden tas med uppgår soliditeten i kommunen till 27 % (21 %) och för hela koncernen till 27 % (24 %).  Soliditeten är stabil och utvecklas åt rätt håll.

Nedan redovisas soliditeten för kommunen och koncernen per bokslutsdagen de senaste fem åren. 

Soliditet, diagram.

Ränte- och kapitalrisk

Koncernens samordnade finansverksamhet hanteras i Internbanken som finns i moderbolaget och omfattar kommunen och de till 100 % kommunägda bolagen. Verksamheten styrs av en övergripande finanspolicy och riktlinjer som beslutas av Kommunfullmäktige. Kommunens finansfunktion svarar för den operativa verksamheten. Varje enhet ansvarar var för sig för resultatet av den finansiella verksamheten och sin egen lånevolym. Kommunen och bolagen har en garanterad långfristig kreditlimit på sina konton i koncernkontosystemet, en checkräkningskredit. Krediten i koncernkontosystemet är alltid lika med den låneram som Kommunfullmäktige beslutat om i budgeten. Per 2022-12-31 uppgick kommunkoncernens långfristiga skulder till totalt 2 368,2 mnkr (2 284,8 mnkr föregående år), varav 265,6 mnkr (259,8 mnkr) lånas ut från kommunen till koncernkontot och 2 633,8 mnkr (2 544,7 mnkr) upplånas för bolagens räkning. Alla koncernens lån är upptagna hos Kommuninvest där kommunen är medlem. Kommunkoncernen har inga utlandslån. Räntesäkringar finns hos Nordea och SEB. Av tabellen nedan framgår lånens fördelning inom koncernen med jämförelse föregående år.


Lån i internbanken per 31/12 per låntagare

  2022 2021 2020 2019
Västerviks kommun 265,6 259,8 230,2 182,0
Västerviks kommuns förvaltnings AB -17,3 4,6 3,4 13,6
Västerviks Bostads AB -722,4 -700,7 -724,3 -739,4
Tjustfastigheter AB -1 158,4 -1 107,9 -997,8 -934,7
Västervik Miljö & Energi AB -705,2 -675,4 -706,5 -745,5
Västervik Kraft Elnät AB 13,6 -24,3 -2,6 -21,8
Västervik Resort AB -44,4 -41,3 -44,1 -50,0
Västervik Biogas AB 0,3 0,3 0,3 0,3
Totalt -2 368,2 -2 284,8 -2 241,4 -2 295,5

 

Räntesättningen grundas på kostnaden för den totala finansieringen och överförs proportionellt på låntagarna inom koncernkontosystemet. Med ränterisk avses risken för att förändringar i räntenivån påverkar kommunkoncernens finansnetto negativt genom ökade upplåningskostnader.

Riskhantering är en väsentlig del av finansverksamheten och syftar till att begränsa såväl negativ resultateffekt som försvagad betalningsförmåga på kort och lång sikt.  Målsättningen är att begränsa resultateffekterna av kraftiga ränterörelser. Ränterisken hanteras genom att reglera strukturen på ränteförfallen i skuldportföljen. Den genomsnittliga löptiden på räntebindningen i skuldportföljen ska vara mellan ett och fem år enligt finanspolicyn och mäts inklusive samtliga derivatkontrakt. I tabellen nedan ses snittlåneräntan de senaste 12 månaderna, andel rörlig ränta och kapitalbindning för hela lånevolymen. Genomsnittliga räntebindningstiden per december 2022 är 2,4 år. 

Ränte- och kapitalrisk

 

2022 2021 2020 2019 2018
Snittlåneränta senaste 12 månaderna, % 1,90 1,77 1,94 2,03 2,17
Andel rörlig ränta 3M Stibor, % 49 45 37 34 34
Kapitalbindning, löptid, %, 0-1 år 29 27 19 31 12
Kapitalbindning, löptid, %, 1-5 år  63 73 81 69 88
Kapitalbindning, löptid, %, 6-10 år 8 0 0 0 0

 

Västerviks kommun borgar för hela den av KF beslutade låneramen som finns i Västerviks kommuns förvaltnings AB. För år 2022 var den enligt budgetbeslut 3 348 mnkr. I november 2022 beslutade kommunfullmäktige att öka borgensramen till 3 972 mnkr. Borgensansvaret i övrigt avser kvarstående äldre åtaganden för föreningar samt egna hem och småhus totalt 2,5 mnkr. 

När det gäller kommunens borgensåtaganden bedöms risken som låg för att åtagandet ska behöva infrias. Den absolut största delen avser kommunens egna bolag där kommunen kontinuerligt följer utveckling och verksamhet. Bedömningen är att bolagens resultatnivåer är betryggande.

En genomgång av kommunens hyresavtal överstigande 36 månader görs regelbundet. Vid beräkningen har diskonteringsräntan 1,0 % använts. Avtalen har inte tagits upp under ansvarsförbindelser då kommunen borgar för bolagens samtliga lån via internbanken. 
I tabellen nedan framgår kommunens nuvärdesberäknade minimileaseavgifter.

Fastigheter, nuvärde minimileaseavgifter, mnkr

Fastigheter, nuvärde minimileaseavgifter, mnkr 733,5
-        Varav förfall inom 1 år 225,6
-        Varav förfall inom 1 - 5 år 356,1
-        Varav förfall senare än 5 år 155,8

 

I tabellen nedan visas likviditet exklusive internbanken. Här ingår saldo från särskilda, för verksamheten nödvändiga, bankkonton vid sidan om centralkontot. Enligt gällande finanspolicy ska kommunens finansfunktion sträva efter att hålla så små likvida tillgångar som möjligt. Överskottslikviditet ska i första hand användas för att lösa räntebärande lån. Likviditetsreserven utgörs av kreditlöften kopplade till centralkontot. Den ska enligt gällande policy ha tillräckliga likvida medel tillgängliga som täcker utbetalningarna vid varje tillfälle. Inom ramen för internbanksverksamheten har kommunen under vissa tidsperioder likviditet för utlåning till de olika enheterna vilket då minskar koncernens externa upplåning. 

Likviditet exklusive internbank, mnkr

 

2022 2021 2020 2019 2018
Kassa och bank kommunkoncernen 2,0 2,2  1,4  2,0  1,2
Varav kommunen 1,6 2,0  1,4  2,0  1,1

 

Säkringsdokumentation för Västerviks kommun

Kommunen innehar räntederivat för att säkra exponering för ränterisk. Derivaten kvalificerar för säkringsredovisning; därmed redovisas inte någon skuld för derivat som har ett negativt verkligt värde. Då ränteswapparna innehas i syfte att säkra ränterisk i koncernens upplåning redovisas räntekuponger på swapparna som en del av räntekostnaderna. Räntekupongerna på swappen redovisas löpande i resultaträkningen som en del av kommunens räntekostnader med hänsyn tagen till periodisering av upplupen ränta på swappen. Dessutom redovisas de ränteintäkter och räntekostnader som genom avtal överförs till Västerviks Kommuns Förvaltnings AB. Kommunen betalar alltså inte för ränteswapparna eftersom kommunen inte har några lån utan tvärtom lånar ut överskottslikviditet till internbanken.

I enlighet med Rådet för kommunal redovisnings Rekommendation 8, Derivat och säkrings-redovisning, avser denna säkringsdokumentation att redogöra för kommunens syfte med säkringen, vilken som är den säkrade risken och den säkrade posten samt de säkringsinstrument som används. Vidare beskrivs säkringsförhållandet mellan den säkrade posten och säkringsinstrumenten samt en beskrivning av hur kommunen avser bedöma säkringsförhållandets effektivitet. I december 2020 fattade kommunfullmäktige beslut om att inga nya räntesäkringar i form av swappar eller derivat ska göras tills vidare. Nuvarande räntesäkringar löper ut enligt avtal och ny räntesäkring görs genom fasträntelån. Under året har två swappar löpt ut och en förlängts enligt tidigare avtal. Fyra lån har omsatts och totala lånebeloppet ökats med 49 mnkr. 

Upplåningen i kommunkoncernen görs genom internbanken i Västerviks Kommuns Förvaltnings AB:s regi. Bolaget har en skuld som består av ett flertal lån som löper med rörlig ränta och två lån med fast ränta. Kommunkoncernen vill begränsa exponeringen mot risken i rörlig ränta och räntesäkring sker därför i kommunen genom ränteswappar och fasträntelån. Genom ränteswapparna betalar kommunen en fast ränta och erhåller 3M (3 månader) Stibor. Att delvis ta bort denna risk överensstämmer med kommunens målsättning om en jämn och stabil räntekostnad över tiden. De räntebetalningar som uppstår genom ingångna ränteswappar överförs genom särskilt avtal till Västerviks Kommuns Förvaltnings AB och kommunkoncernens internbank. Kommunen betalar alltså ingenting för swapparna. 

Den säkrade risken utgörs av variabiliteten i framtida räntebetalningar på grund av förändringar i marknadsräntan. Den säkrade posten utgörs av framtida betalningar av rörlig ränta hänförliga till befintlig skuld enligt tabell nedan. Skulden är upptagen i Västerviks Kommuns Förvaltnings AB och motpart är Kommuninvest.

I tabellen nedan listas alla de 12 upptagna lånen. 

Lån ref.nr Utestående skuld, tkr Förfall
KI_115222 200 000 2024-10-02
KI_127446 200 000 2024-10-02
KI_122909 150 000 2024-05-06
KI_115221 200 000 2023-11-13
KI_127445 200 000 2023-06-01
KI_103080 300 000 2023-02-22
KI_135847 (fast ränta) 275 000 2026-11-12
KI_139956 200 000 2026-02-04
KI_143712 175 000 2025-09-15
KI_146254 200 000 2025-03-03
KI_146255 125 000 2026-02-04
KI_146256 (fast ränta) 200 000 2029-05-16
Lån 2 425 000  

 

De fyra sista lånen i tabellen är nytecknade under året och ersatte tidigare lån som löpt ut. Totalt har upplåningen ökats med 49 mnkr under året. 
 
Nedan listas de säkringsinstrument som kommunen ingått för att hantera risken i den säkrade posten ovan. Tre ränteswappar har löpt ut varav en förlängts av motparten enligt tidigare ingånget avtal. Inga nya säkringar har gjorts under året. 

Ränteswap

Nedan listas ränteswappar genom vilken kommunen erhåller Stibor 3M och betalar fast ränta. Kommunen betalar fast ränta på olika löptider. Detta sprider kommunens ränterisk över tiden. Säkringsinstrumentet säkrar en del (861 mnkr/2 425 mnkr) av den totala skulden. Under året har två swappar förfallit: IRS 1121597 (Nordea) 2,00%, 100 000 tkr och 1360449_1850279 (Nordea) 3,65%, 90 000 tkr.

Ränteswap (ref nr) Nominellt belopp,tkr Start Förfall Betalar Marknads-värde, tkr
196343/38619380ST (SEB) 100 000 2014-07-17 2024-07-17 1,90% 2 242
1303598_1752334 (Nordea) 231 000 2014-01-29 2024-01-29 2,73% 1 082
1360452_1850283 (Nordea) 180 000 2014-05-23 2023-05-23 3,60% -770
EXTSW038/213984 (SEB) 100 000 2014-10-08 2024-10-08 3,53% -636
1994063/3432021 (Nordea) 150 000 2019-06-03 2029-06-04 0,74% 21 090
37486591ST (SEB) 100 000 2013-10-29 2023-10-13 2,70%  202
Totalt

861 000

 

 

 

 

 

Förlängningsbar swap

I tabellen nedan ses förlängningsbara ränteswappar genom vilka kommunen erhåller Stibor 3M och betalar fast ränta. Kommunen betalar fast ränta på olika löptider. Detta sprider kommunens ränterisk över tiden. Säkringsinstrumentet säkrar en del (100 mnkr/2 425 mnkr) av den totala skulden. Om löptiden på swapparna förlängs görs detta till en känd räntenivå enligt tabellen nedan. Om den förlängningsbara swappen blir förlängd kommer detta inte att ge i förväg okända och för kommunen negativa marknadsvärdesförändringar. Under året har en swap förfallit 1260348_164708_ST (Nordea) 4,6525%, 30 000 tkr.

Ränteswap (ref nr) Nominellt belopp,tkr Start Förfall Betalar Marknads-värde, tkr
31037_ EXTSW056 (SEB)

100 000

2012-08-13

2031-08-11

2,68%

2 945

Totalt

100 000

 

 

 

 

 

Stängningsbar swap

Kommunen har sedan 2011 en stängningsbar ränteswapp som motparten har rätt att stänga under swappens löptid. Detta gjordes mot bakgrund av att den fasta räntan var låg i förhållande till marknadsräntan då swappavtalet ingicks, vilket hade en positiv effekt på kommunens räntekostnad. Genom den stängningsbara ränteswappen betalar kommunen en fast ränta och erhåller 3M Stibor.

Ränteswap (ref nr) Nominellt belopp,tkr Start Förfall Betalar Marknads-värde
30028/ SDID5994 (SEB)

80 000

2011-07-12

2031-04-07

4,07%

-8 632

Den stängningsbara ränteswappen avser en del (80 mnkr/2 425 mnkr) av den totala skulden. Swappen kan stängas vid stigande ränteläge. Om swappen stängs kommer kommunen att betala Stibor 3M. Stängning av swappen från motpartens sida kommer inte att ge i förväg okända och för kommunen negativa marknadsvärdesförändringar.

Sidan senast granskad den 25 april 2023