Pressmeddelande: Västerviks kommuns kostverksamhet levererar landets bästa sjukhusmat

2014-10-24

När den nationella patientenkäten 2014 för Sveriges sjukhus presenterades har patienterna på Kalmar läns tre sjukhus visat sig mest nöjda av landets alla 21 landstings sjukhuspatienter. Maten på Västerviks sjukhus alla avdelningar levereras i nuvarande beställning sedan 3 mars i år av Västerviks kommuns kostverksamhet, som hör till kommunstyrelsens förvaltnings enhet kommunservice. Cirka 400 – av kostverksamhetens totalt 700 – tillagade portioner levereras varje dag till Landstinget från köket i Gertrudsvik i Västervik.

Det är Sveriges Kommuner och Landsting, SKL, som varje år genomför mätningen av landstingspatienternas nöjdhet. Personalen på Västerviks kommuns kostverksamhet har under torsdagen mottagit både landstinget i Kalmar läns uppskattning och en tårta till rasten för kommunens medverkan i utmärkelsen.

- Vi är väldigt glada och stolta över att vår mat uppskattas så mycket av patienterna. Vår personal utför ett kanonjobb varenda dag, säger Gunilla Ekfeldt, kostchef på Västerviks kommun.

Kommundirektör Carl-Magnus Mårheden instämmer:
- Det är bra att vi får ett kvitto på att kommunens matleveranser håller hög kvalitet ute hos kunderna, detta är ett mycket glädjande besked som jag verkligen hoppas att alla inblandade känner stor stolthet och delaktighet i.

Maten till sjukhuset lagas på Gertrudsvik och skickas varm i kantiner till sjukhuset två gånger varje dag.
- Till lunch lagas två ordinarie rätter samt ett laktovegetariskt alternativ. Landstinget har också en efterrätt. På helger är det en ordinarie rätt, en laktovegetarisk rätt, samt efterrätt. Utöver detta tillkommer en hel del specialkost. Till kvällsmat lagas en – ibland två – ordinarie rätt, samt risgrynsgröt och till landstinget erbjuds även efterrätt, säger Gunilla Ekfeldt.

Landstinget i Kalmar län införde i början av mars så kallade måltidsvärdar som har hand om maten på alla avdelningar.
- Vi från kommunen ser detta som mycket positivt, då måltidsvärdarna brinner för mat och kan mat, säger kostchefen Gunilla Ekfeldt avslutande.

Faktaruta kostverksamheten:

• Inom kommunens kostverksamheten arbetar totalt 80 personer, varav 14 tillhör centralköket på Gertrudsvik.
  • I tillverkningsköket på Gertrudsvik i Västervik tillagas varje dag 700 portioner mat.
  • På Gertrudsvik tillagas mat till alla landstingets avdelningar i Västervik, 400 portioner per dag.
  • Där tillagas även samma mat till delar av Västerviks kommuns äldreomsorg (Annagården, Gertrudsgården och Tjustgården), samt portionsmat till boende med beviljat matbistånd.

För mer information, vänligen kontakta

Gunilla Ekfeldt,
Kostchef, Västerviks kommun,