Pressmeddelande: Måluppfyllelsen fortsatte att öka i grundskolan 2013
PRESSMEDDELANDE 2014-05-22
Grundskoleelever i årskurs tre, sex och nio i Västervik följer ett likartat mönster under 2013: Måluppfyllelsen när det gäller kravnivåer i nationella prov och meritvärden ökar, jämfört med 2012. Det kan Barn- och utbildningsförvaltningen nu konstatera när man sammanställer data för senaste läsåret.
- Vi ser en positiv utveckling i andelen elever i årskurs tre som uppnår kravnivåerna i nationella proven i svenska och matematik 2013 i jämförelse med år 2012
, säger Linn Helmner på Barn- och utbildningsförvaltningen på Västerviks kommun
I årskurs sex i Västervik har eleverna 2013 haft en positiv utveckling i ämnesproven i svenska, matematik och engelska i jämförelse med 2012. - Vi får ett något bättre resultat även i jämförelse med Kalmar län och riket. Andelen elever som klarat alla delprov i respektive ämne har ökat stadigt sedan år 2008
, säger Maria Skarin på Barn- och utbildningsförvaltningen.
Det är 2013 en större andel elever som i slutbetygen når målen i samtliga ämnen i årskurs nio än i riket. - I ämnesproven i årskurs nio kan vi för 2013 se att resultaten i svenska och engelska är relativt lika över tid. Men vi kan se en stor förbättring av resultaten i matematik. Där ser vi en ökning från 87,5 procent till 91 procent av eleverna som når målen
, säger Linn Helmner. - Vad gäller meritvärdet i årskurs nio ser vi en positiv utveckling från 2012 där vi gått från att ligga under nivån till att nu ligga över nivån i jämförelse med genomsnittet för samtliga kommuner
, säger Linn Helmner.
I SKL:s öppna jämförelser ligger Västervik bland de 25 procent av kommuner som placerat sig bäst i jämförelse av genomsnittligt meritvärde för årskurs nio. Skillnaden mellan flickors och pojkars meritvärde har minskat mellan 2011-2013, men ökat om man bara jämför mellan 2012 och -13. - Det är fortfarande ett viktigt utvecklingsområde att arbeta vidare med
, säger Maria Skarin.
- Vi har i år påbörjat ett arbete för att förbättra kunskapsuppföljningen i de lägre årskurserna (åk 1-5). Syftet är att bättre kunna följa utvecklingen över tid, tidigt uppmärksamma olika faktorers påverkan på kunskapsresultaten samt att möjliggöra insatser för att stärka resultaten
, säger Maria Skarin.
Bakgrund måluppfyllelse meritvärde och resultat nationella prov:
Resultaten speglar måluppfyllelsen i en del av vad som är skolans uppdrag. Utbildningen ska enligt skollagen syfta till att barn- och elever inhämtar både kunskaper och värden. Den ska främja allas utveckling och lärande, förmedla och förankra respekt för mänskliga rättigheter och grundläggande demokratiska värden.De andra delarna i skolans uppdrag behöver ständigt förbättras även om utvecklingen är svårare att synliggöra i mätbara resultat. De är en del i det systematiska kvalitetsarbetet som följs upp delvis via årliga elev- och föräldraenkäter samt andra riktade uppföljningar.
Resultatet för 2014- års enkäter samt kunskapsresultat kommer att sammanställas under sommaren.
För mer information, vänligen kontakta
Linn Helmner, vikarierande utvecklingssamordnare, barn- och utbildningsförvaltningen, Västerviks kommun linn.helmner@vastervik.se 0490-25 45 89
Maria Skarin, utredningssamordnare barn- och utbildningsförvaltningen, Västerviks kommun, maria.skarin@vastervik.se 0490-25 42 13