Pressinbjudan: Frivilligdagen torsdag 5 december på Mejeriet i Västervik

2019-12-03

Integrationsverksamheten bjuder in civilsamhället på kulturfika med tema ”Tillbakablick!” torsdag 5 december klockan 16.00 -18.00 på Mejeriets Stora scen i Västervik. Massmedia hälsas välkommen att delta på plats.

Träffen inleds med ett tal av kommunstyrelsens ordförande Dan Nilsson (S) och bland de övriga talarna finns representanter för olika föreningar och församlingar, samt flera personer med flyktingbakgrund som delar med sig av sina erfarenheter. Cirka 50 deltagare är anmälda till träffen.

- Detta är en träff i retroperspektiv för alla ideella som är eller har varit aktiva inom flyktingmottagandet i vår kommun under senaste åren, säger Elisabet Sjöstrand, integrationsstrateg på Västerviks kommuns arbetsmarknadsenhet och hon fortsätter:
- Många har stöttat flyktingar och nyanlända under åren sen den stora flyktingvågen 2015 och före det också såklart. Det vill vi passa på att uppmärksamma på Internationella Frivilligdagen som FN instiftat.

Under träffen får alla ta dela av:

• Etableringsresor - vart har ”våra” flyktingar tagit vägen, vilka resor har de gjort.
  • Ideella erfarenheter - erfarenheter och berättelser från de som varit aktiva och ideella under den här perioden.

Sammanfattning:

• Vad: Kulturfika på Frivilligdagen