Pressmeddelande: 6 december firar Finland 100 år av självständighet och det uppmärksammas i Västerviks kommun

2017-12-05

Den 6 december firar Finland 100 år av självständighet. Som kommun har vi många historiska och nutida kopplingar till vårt grannland och det känns naturligt att uppmärksamma dagen. Tillsammans med föreningen Norden och föreningen Sverigekontakt så inbjuder vi till en afton i Finlands ära med bland annat högtidstal, musik och tårta.

Musiken kommer framföras av Aron Nilsson och Andreas Steiner kommer läsa högt ur känd finsk litteratur.

Välkommen att fira denna högtidsdag med oss!

- Finlands årsdag är också en svensk och nordisk angelägenhet. Våra länder har historiska band sedan urminnes tider. I min barndom hette det: "Finlands sak är också vår!", säger Christer Warfvinge från Föreningen Norden.

- Temat som Finland valt för jubileumsåret är ”Tillsammans”. Den 6 december kommer att firas i många kommuner runt om i norden, och Västervik kommun väljer att fira den tillsammans med alla som vill. Många i vår kommun har anknytning till Finland och det är viktigt att uppmärksamma mångfalden, säger Tomas Kronståhl, kommunstyrelsens ordförande i Västervik

Tid och plats:

- Åby Herrgård i Gamleby
- Den 6 december klockan 18:00 - cirka 19:30

I anslutning...

kl 19:00 Visar Tjust bio filen "Okänd Soldat"  av Aku Louhimies. Det är en berättelse om en truppenhets tjänstgöring som varar i tre år under finska fortsättningskriget. Filmen baserar sig på en klassiker av Väinö Linna och handlar om Rokka, Kariluoto, Koskela, Hietanen och deras vapenbröder. Filmen visar hur dessa män förenas av vänskap, humor och viljan att leva på sin väg dit och tillbaka. Kriget förändrar livet för alla soldater samt för dem på hemmafronten, och lämnar också sin prägel på hela nationen.

För mer information, vänligen kontakta:

Christer Warfvinge - Föreningen Norden

Stig Forslund - Tjust bio