Pressmeddelande: Kommunen vill ha hjälp att hitta strandnära lägen för landsbygdsutveckling med LIS

2019-01-16

Strandnära lägen på landsbygden kan inte bebyggas hur som helst, det vet alla. Men med hjälp av LIS (Landsbygdsutveckling i strandnära lägen) finns möjligheter att få lättnader i strandskyddsbestämmelserna.

Just nu gör Västerviks kommun en översyn av översiktsplanen och det finns möjlighet att få flera områden i kommunen att klassas som LIS-områden. Ett LIS-område gör att man kan få dispens från strandskyddet om det man vill bygga ger varaktig sysselsättning eller ger ett bevarat eller ökat underlag för service på landsbygden. Ett kriterium är att platsen inte får ligga vid havet, utan måste vara en insjö.

Planarkitekt Erik Andersson på kommunens samhällsbyggnadsenhet förklarar:
- LIS står för Landsbygdsutveckling i strandnära läge och är sjönära områden som kan utvecklas för att stärka verksamheter, skapa jobb och attraktioner på landsbygden. Det skulle kunna vara bostäder, turistanläggningar eller annan verksamhet.

Sista dag för ansökan är 15 februari, så uppmaningen till kommuninvånare med sjönära fastigheter runt insjöar som används för den här typen av verksamheter är att kontakta Erik Andersson på kommunens samhällsbyggnadsenhet omgående för att snabbt få en bedömning om fastigheten kan bli aktuell för klassning som LIS-område.

Sidan senast granskad den 16 januari 2019