Pressmeddelande: Regional nätverksträff för integration i Västervik den 11 oktober

2018-10-09

Västerviks kommun tar över stafettpinnen från Finspångs kommun och står värd för en regional nätverksträff för integration torsdag den 11 oktober. Massmedier hälsas välkomna att delta under nätverksträffen.

- Vi tar nu över stafettpinnen från Finspångs kommun och samlar de som jobbar som integrationsstrateger, integrationsutvecklare och integrationssamordnare i ett spännande kunskapsutbyte över länsgränserna, säger Elisabet Sjöstrand, integrationsstrateg på Västerviks kommun. Och fortsätter:
- Vi använder en heldag med medskapande case workshops, föreläsning och nätverksmingel över länsgränserna.

- Vi har nu gjort flyktingmottagandet och haft många utrikesfödda nya kommuninnevånare i våra kommuner. De närmaste åren är viktiga för att vi ska behålla de nya kompetenserna och få ett socialt hållbart samhälle. Vi behöver diskutera vilka aktuella utmaningar vi har i kommunerna och hur vi kan ge varandra stöd i framåt.

En av metoderna som kommer att användas under nätverksträffen kallas för Nutcracker:
- Den innebär att vi tillsammans använder kreativt tänkande och idégenerering för att hitta innovativa lösningar till aktuella problemställningar och utmaningar, säger Elisabet Sjöstrand.

25 deltagare är anmälda från följande tolv kommuner: Linköping, Borgholm, Eskilstuna, Finspång, Högsby, Kalmar, Motala, Mönsterås, Mörbylånga, Åtvidaberg, Ödeshög och Västervik. Alla arbetar med integrationsfrågor, strategiskt eller organisatoriskt.

Ett tiotal studenter med lärare från Integrations och mångfaldsprogrammet vid Linnéuniversitetet deltar också under dagen, bland annat i case workshops.

Nätverksträffen anordnas i samarbete med Campus Västervik, Linnéuniversitetet, Regionförbundet i Kalmar län – ”Vi blir fler – IKO i Kalmar län” och Videum Science Park i Växjö.

• Dag: Onsdag 11 oktober
  • Tid: Klockan 8:30 – 16:30
  • Plats: Best Western Plus Västerviks Stadshotell, Västervik

Läs information och den inbjudan som deltagande kommuner använt:
- https://www.vastervik.se/natverkstraff

Sidan senast granskad den 9 oktober 2018