Pressmeddelande: VästerviksVärd – projektet ger ringar på vattnet

2016-06-29

Projektet VästerviksVärd underlättar kontakter mellan Västerviks invånare, både svenskar och nyanlända. De nya bekantskaperna kan också leda till något mer. Nyanlände Fateh gör i sommar praktik hos Västervik Miljö & Energi AB – tack vare sin VästerviksVärd Per.

Fateh har fått en väg in i arbetslivet genom sin VästerviksVärd Per. Båda har bakgrund inom telekombranschen. Nu ska Fateh göra praktik under ett par sommarveckor och få en yrkeskompetensbedömning på Västervik Miljö & Energi AB.

Per och Fateh träffades genom projektet VästerviksVärd. Ett projekt som handlar om att mötas över kulturgränser i ett ömsesidigt utbyte. Båda parter lär sig av och berikar varandra och får möjlighet att lära känna nya kulturer, traditioner och få nya bekantskaper. För den nyanlände är det en fin möjlighet att öva på svenska, som annars kan vara svår att få utanför skolbänken.

Projektet startade i februari och har fått en rivstart. Matchningar som är gjorda:
117 nyanlända (70 vuxna och 47 barn) med 109 etablerade svenskar (79 vuxna och 30 barn).
I maj gjordes en utvärdering i samband med kickoff aktivitet som visar att:

• Alla vill fortsätta träffas, och har träffats 3-5 gånger
  • 65 % tycker att matchning var mycket bra.
  • 35 % tycker att matchning var bra.
  • Alla tycker att projektet hjälper för mer förståelse mellan människor och motverka fördomar och utanförskap.

Just nu är det cirka 80 personer som väntar på att bli/få VästerviksVärd säger Reem Al Haddad, integrationsassistent på enheten för arbete och kompetens, som arbetar med projektet.

- Utmaning är att hitta VästerviksVärdar som bor i norra kommunen där många av de nyanlända bor, säger Reem Reem Al Haddad. Likaså behöver vi hitta fler manliga VästerviksVärdar eftersom att det finns många nyanlända män som väntar på att få värdar.

Information och anmälningsmöjlighet för att bli eller få VästerviksVärd finns på kommunens hemsida:
www.vastervik.se/vasterviksvard/

Personer som sitter och pratar

Fateh och Per på besök hos Västervik Miljö & Energi AB. Handledare Henrik och affärsområdeschef Mee introducerar i första mötet.

För mer information kontakta:

Elisabet Sjöstrand, integrationsstrateg
elisabet.sjostrand@vastervik.se