Pressmeddelande 2024-09-02: Ungdomsstöket minskade och tryggheten ökade med vinnande konceptet

2023 års stökigheter bland unga i Västervik fick vuxenvärlden att agera. Inför årets sommarlov började flera förvaltningarna och dess verksamheter arbeta mot två gemensamma mål; att främja barn och ungas inkludering i samhället och skapa bättre förutsättningar för trygghet. Ett arbete som givit goda resultat.

Sommaren börjar så smått övergå i höst, vilket innebär att de riktade insatserna som gjorts för ungdomarna i Västerviks kommun kan börja utvärderas. När arbetsgruppen för styrgrupp barn och unga, som arbetat med åtgärdspaketet, samlades för att analysera, reflektera och summera insatserna stod det klart:

Vi kan konstatera att den här sommaren blev lugnare jämfört med förra. Det är svårt att veta om det beror på de satsningar som vi gjorde, men vi kan i alla fall vara säkra på att vi bidrog till en roligare och tryggare sommar för våra ungdomar och det känns fint, säger Anna Norén, brottsförebyggande säkerhetssamordnare på räddningstjänsten.

Lägesbilden bekräftas även av våra fältare som har arbetat uppsökande och varit närvarande bland ungdomarna hela sommaren.

Vi har träffat ungdomar i blandade åldrar runt om i hela kommunen och märkte att vår närvaro verkligen gör skillnad, säger fältaren Fatos Durmishi.

Planerar för vidareutveckling 2025

Kombinationen av kommunens roliga aktiviteter, olika stödinsatser och hederlig vuxennärvaro var alltså ett vinnande koncept. Det gör att arbetsgruppen redan nu diskuterar upplägget för nästa sommar.

Ambitionen är att driva vidare och utveckla det här arbetet inför nästa år, säger Gerd Henriksson, elevhälsochef på barn- och utbildningsförvaltningen.

Ett exempel på hur vi skulle vilja vidareutveckla insatserna är genom att involvera föreningslivet i större utsträckning, säger Mårten Öhrling, chef för fritidsgårdsverksamheten på kulturenheten.

Hur än konceptet utvecklas så är alla rörande överens om att hålla ett stadigt grepp om den goda samverkan som genomsyrat projektet så här långt.

En av framgångsfaktorerna är god samverkan mellan oss myndigheter och våra samverkanspartners. Västerviks kommun har gjort ett mycket bra arbete, säger kommunpolisen Ulrika Fagerlind.

Sidan senast granskad den 2 september 2024