Pressmeddelande 2024-09-25: Västerviks kommun klättrar i näringslivsrankingen

2024-09-25

Västerviks kommun klättrar 28 placeringar i Svenskt Näringslivs årliga företagsranking och hamnar på plats 145 av landets kommuner. Sedan 2020 har det sammanfattande omdömet från företagare i kommunen förbättrats, vilket påverkar kommunens totala placering.

Rankingen visar att Västerviks kommun är på rätt väg, vilket är oerhört glädjande, men vi är långt ifrån färdiga. Vi nöjer oss inte här utan har bara börjat utvecklingsresan mot ett företagsklimat i toppklass, säger Pontus Lindblom, näringslivschef i Västerviks kommun.

Svenskt Näringslivs enkät visar att företagare i Västervik upplever en positiv utveckling när det gäller bland annat information till företagen, upphandling och kommunens service och bemötande. Områden som företagen tycker att kommunen ska prioritera för att ytterligare förbättra företagsklimatet i Västervik är mobilnät och bredband samt påverkan av brottslighet och trygghet.

Vi har gjort en rad förändringar i vårt sätt att arbeta och jobbar för att vara en samarbetspartner för våra företag i kommunen. Därför känns det särskilt kul att vi får positiva omdömen från de företagare som har haft en kontakt med kommunen under året, säger Pontus Lindblom.

Kommunstyrelsens ordförande Harald Hjalmarsson ser också positivt på utvecklingen men poängterar att kompetensförsörjningen utgör en av de största utmaningarna framåt. Han framhäver vikten av att locka fler invånare till kommunen för att stödja näringslivets fortsatta tillväxt.

En av våra största utmaningar är kompetensförsörjningen. För att näringslivet ska kunna fortsätta växa och vara hållbart på lång sikt, behöver vi attrahera fler invånare och säkerställa att företagen har tillgång till rätt kompetens. Det är en gemensam resa som vi måste göra tillsammans – kommunen, företagen och invånarna, säger Harald Hjalmarsson, kommunstyrelsens ordförande, avslutningsvis.

Om Svenskt Näringslivs företagsranking

Varje år presenterar Svenskt Näringsliv en ranking av företagsklimatet i Sveriges 290 kommuner. Syftet är att visa var i landet det är bäst att starta och driva företag. Rankingen innehåller totalt 18 faktorer som viktas olika tungt. 2024 års ranking bygger till två tredjedelar på en enkätundersökning till företagen som genomfördes under första kvartalet 2024 och ytterligare en tredjedel bygger på statistik från SCB och UC.

Ta del av hela företagsrankingen på Svenskt Näringslivs hemsida.

Sidan senast granskad den 25 september 2024