Dialog, felanmälan och synpunkter
Vi vill veta vad du tycker! Kanske vill du felanmäla, klaga eller ge oss beröm? Hjälp oss att bli bättre. Vi tar tacksamt emot dina synpunkter så att vi kan jobba på att förbättra oss.
Det finns flera olika sätt för dig att vara med och påverka i kommunen. Du kan till exempel använda våra e-tjänster för att lämna synpunkter eller klagomål, göra en felanmälan eller lämna in ett e-förslag till politiken. Vi vill veta vad du tycker vi gör bra eller mindre bra. Du kan också prata med oss på våra sociala medier. Vi hörs!
En synpunkt, felanmälan eller ett klagomål som kommit in till oss på kommunen och diarieförts är en allmän offentlig handling.
Pågående dialoger
Västervik 600 år - hur ska vi fira? Lämna förslag i vår idébank för stadsjubiléet
Hjälp oss hitta brister på våra cykelvägar
Lämna synpunkter på vår parkeringsstrategi
Gör felanmälan
Du är förstås välkommen att kontakta oss om du har frågor, behöver hjälp eller vill göra en felanmälan. Vår kundtjänst för gata/park hanterar bland annat:
- Felanmälan utemiljöer
- Tillstånd för gator och torg
- Utfärdande av särskilda P-tillstånd
- Nedtagning av träd
- Viltvårdsfrågor
- Avstängningar av gator
Du kan också kontakta vår kundtjänst på 010-355 49 50 eller sbe.kundtjanst@vastervik.se
Har du övriga frågor? Kontakta kommunens växel på 010–355 40 00 eller kommun@vastervik.se
Alla öppettider och kontaktuppgifter.
Lämna synpunkter
Du är alltid välkommen att lämna dina synpunkter eller klagomål till Västerviks kommun.
Vill du att vi ska kunna svara dig så är det viktigt att du anger dina kontaktuppgifter. Det gäller oavsett vilket sätt du väljer att kontakta oss.
Har du svårt att använda våra e-tjänster så kan du istället kontakta oss via e-post, telefon eller skicka ett brev till oss.
Lämna dina synpunkter här, e-tjänst
Ställ frågor
Har då frågor som rör kommunens verksamheter? Du är alltid välkommen att höra av dig till oss.
Vill du ställa en fråga till oss så kan du skicka e-post till kommun@vastervik.se eller ringa till vår växel på 010-355 40 00. Du kommer då att vidarebefordras till rätt handläggare.
Vill du skriva ett brev med dina frågor så kan du lämna det till oss i kommunhuset på Fabriksgatan 21 eller skicka det med post till Västerviks kommun, 593 80 Västervik.
Vill du att vi ska kunna svara dig så är det viktigt att du anger dina kontaktuppgifter. Det gäller oavsett vilket sätt du väljer att kontakta oss. En fråga som kommit in till kommunen och diarieförts är en allmän offentlig handling.
Du kan också ställa din fråga till oss via våra sociala medier. Du hittar en lista på våra sociala medier här.
Har du synpunkter på socialtjänstens insatser?
Om du är missnöjd med insatser inom socialtjänsten eller inom den kommunala hälso- och sjukvården kan du lämna dina synpunkter och klagomål.
Exempel på verksamheter i kommunen som bedriver socialtjänst eller kommunal hälso- och sjukvård är:
- särskilda boenden för äldre
- hemtjänst
- personlig assistans
- verksamheter för personer med funktionsnedsättning
- individ- och familjeomsorg
- missbruks- och beroendevård
- hem för vård eller boende för barn, HVB
- hemsjukvård.
Lämna synpunkter om socialtjänstens insatser till oss på kommunen
Du kan lämna synpunkter och klagomål på hur vi har utfört insatser till oss.
Synpunktsblankett för att lämna synpunkter på socialtjänstens insatser
Överklaga kommunens beslut om socialtjänstinsatser
Om du är missnöjd med ett beslut kan du i de flesta fall överklaga beslutet till förvaltningsrätten.
Att överklaga kommunens beslut
Inspektionen för vård och omsorg, IVO
Tycker du det finns allvarliga brister eller missförhållanden i socialtjänstens verksamheter, i insatser enligt LSS eller inom hälso- och sjukvården? Då kan du ta kontakt med IVO.
Inspektionen för vård och omsorg, IVO
Patientnämnden
Patientnämnden är till för dig som har frågor eller synpunkter som rör kommunal hälso- och sjukvård, till exempel hemsjukvård.