Medborgardialog
Genom medborgardialoger kan kommunen ta tillvara dina synpunkter i olika aktuella frågor. Det är ett sätt för dig som medborgare att vara delaktig mellan de allmänna valen. Dialogerna kan göra att de som ska fatta besluten får ett bredare underlag och att besluten blir bättre förankrade i samhället.
Just nu pågår medborgardialog för centrumytan i Totebo
Vi har avsatt 2,5 miljoner för centrumförnyelse i Totebo under 2024. Nu vill vi höra vad du i Totebo tycker att vi ska satsa på för att göra centrumytan bättre. Du kan träffa oss på plats den 24 maj kl 16 på ytan utanför affären i Totebo. Du kan också skriva dina förslag här! Klicka för att komma till formuläret!
Vad är medborgardialog?
Medborgardialoger kan göras på många olika sätt. Det kan till exempel vara olika typer av fysiska möten med medborgare eller att vi frågar om medborgarnas synpunkter via våra hemsida eller sociala medier.
Vad är viktigt när vi gör en medborgardialog?
Innan kommunen genomför en dialog ställer vi oss några frågor:
- Är frågan påverkbar?
- Är beslutsfattarna påverkbara?
- Har vi tillräckligt med tid och resurser för att genomföra dialogen på ett bra sätt?
Om svaret blir nej på någon av dessa frågor bör inte dialogen genomföras.
När vi bestämt oss för att ha en dialog så behöver vi vara klara över syftet och hur genomförandet ska gå till. Det är också viktigt att vi är tydliga mot dig som medborgare vad som är möjligt att påverka i frågan. Vi behöver sedan återkoppla till dig på något sätt vad resultatet av dialogen blev.
Principer för medborgardialog i Västerviks kommun
Kommunfullmäktige har beslutat om dessa principer för medborgardialog i vår kommun:
- Medborgardialogens främsta syfte är att bidra till delaktighet och förståelse för politiska beslut. Den ska också bidra till ett breddat beslutsunderlag för politiska beslut.
- När ett beslut om medborgardialog är fattat ska alla Västerviksbor ha rätten att bli hörda.
- Alla medborgare ska ges goda förutsättningar att kunna delta.
- Det ska vara tydligt och göras känt när, var och hur en medborgardialog genomförs.
- Varierande former av dialog ska erbjudas för att så många som möjligt ska kunna delta.
- De grupper som på grund av ålder, språk eller annat, har svårare att göra sin röst hörd i samhället ska ges särskilda förutsättningar för deltagande. Det ska finnas lättillgängligt och lättförståeligt faktaunderlag att ta del av inför en medborgardialog.
- De grupper som berörs mer än andra av en fråga är särskilt viktiga att nå för dialog.
- I dialogerna är vi tydliga med påverkansramen, det vill säga vad som är möjligt för medborgarna att påverka.
- Vi återkopplar alltid resultatet av en medborgardialog till dem som deltagit i den. Återkoppling sker också offentligt via Västerviks kommuns webbplats och i möjligaste mån via media.
- Politiska förtroendevalda har uppdraget att när medborgardialogen är genomförd göra politiska avvägningar och ta ansvar för helheten. Det slutgiltiga ansvaret och beslutsfattandet ligger alltid hos de förtroendevalda.