Trygghetslarm för dig med funktionsnedsättning
Insatsen trygghetslarm är framtaget för att skapa trygghet, bidra till ett självständigt liv och främja kvarboendet i ditt egna hem.
Trygghetslarm är en tjänst som kan användas dygnet runt när oförutsedda situationer inträffar som inte kan vänta. Det kan till exempel vara när du har ramlat eller hastigt insjuknat.
Trygghetslarmet ska inte ersätta planerade besök av hemtjänst. Har du specifika behov så ska du som medborgare ansöka om hemtjänstinsats.
Så ansöker du om trygghetslarm
För att ansöka om trygghetslarm kan du använda vår E-tjänst. Du kan även ringa digitaliseringsgruppen och meddela att du är i behov av ett larm på telefonnummer 010-355 53 27.
Om du ansöker via E-tjänsten skickar du in din ansökan digitalt, och en tekniker kommer att kontakta dig nästkommande vardag för att planera in en installation.
Ansök om trygghetslarmObservera att larmet är personligt. Om ett par önskar larm behöver två separata ansökningar göras. För att vi ska kunna installera trygghetslarmet behöver du lämna in upp till två bostadsnycklar.
När ansökan är klar bokar vi en tid för installation av trygghetslarm, brandvarnare och nyckelfritt låssystem. Installationen är kostnadsfri och utförs av kommunens larmtekniker.
Så larmar du
Efter installationen har du fått en vattentät larmknapp som du kan bära som ett armband eller ett halsband. Ha alltid larmknappen på dig när du är hemma.
Om en olycka inträffar och du behöver hjälp så trycker du på larmknappen. Inom kort får du kontakt med personal från Trygghetslarmcentralen. Om du inte kan kommunicera kommer personalen automatiskt att skicka hemtjänsten till din bostad.
Vid rökutveckling i ditt hem är brandvarnaren kopplad till ditt trygghetslarm. När brandvarnaren aktiveras skickas larmet till Trygghetslarmcentralen, och du får snabbt kontakt med personal. Om de inte får kontakt med dig skickas både räddningstjänsten och hemtjänsten till ditt hem.
Avgift
Trygghetslarmet inkluderar en brandvarnare och ett nyckelfritt lås. För dessa produkter betalar du en månadsavgift för hyra. Information om kostnader för trygghetslarmet finns i avgiftsbroschyren, och avgiften omfattas av maxtaxan. Månadsavgiften debiteras även om du är bortrest.
Om du flyttar eller vill avsluta ditt trygghetslarm
Kontakta digitaliseringsgruppen om du vill avsluta trygghetslarmet eller ska flytta.
Har du frågor?
Varmt välkommen att kontakta Digitaliseringsgruppen! Telefontiden är måndag till fredag klockan 09:00-12:00 på telefonnummer 010-355 53 27.