Frågor om konsumentvägledning
-
Jag är i konflikt med min hyresvärd, vart ska jag vända mig?
Du ska vända dig till Hyresnämnden som är en statlig myndighet som kan medla i hyrestvister. Även bostadsrättsinnehavare kan vända sig till hyresnämnden. Läs mer på Sveriges domstolars sida.
Hyra, bostadsrätt och arrende hos Sveriges domstolar
-
Jag vill anmäla ett företag för vilseledande marknadsföring. Var ska jag lämna in en anmälan?
Du ska lämna anmälan till Konsumentverket. Det kan du göra antingen via brev eller via deras webbsida.
Konsumentverket är en statlig myndighet som har i uppgift att ta vara på konsumenternas intressen.
Några viktiga områden som de verkar för:
- Varors och tjänsters säkerhet
- kvalitet och miljöpåverkan
- reklam och avtalsvillkor
- hushållsekonomi
- konsumentrelaterade handikappfrågor
- konsumentinformation
Till Konsumentverket vänder du dig om du vill anmäla ett företag för att ha:
- vilseledande reklam,
- oskäliga avtalsvillkor eller
- farliga produkter.
Läs mer på Konsumentverkets sida.
-
Jag har frågor om bank och försäkring, vart ska jag vända mig?
Om du vänder dig till Konsumenternas vägledning om bank och försäkring. Läs mer på deras hemsida.
-
Jag har problem efter ett köp utanför Sveriges gränser. Vart ska jag vända mig?
Hos Konsument Europa kan du få svar på dina frågor. Läs mer på Konsument Europas sida.
-
Jag har frågor som rör elmarknaden och behöver hjälp, var får jag det?
Du kan vända dig till Konsumenternas elrådgivningsbyrå för att få hjälp.
-
Jag har frågor och problem som gäller abonnemang av telefoni, mobiltelefoni och internet. Vart kan jag få hjälp?
Du kan vända dig till Telekområdgivarna. På deras hemsida kan du få mer information.
-
Vart hittar jag information om internetsäkerhet eller prisjämförelser över telefoni och bredbandstjänster?
Gå in på PTS (Post- och Telestyrelsen) hemsida. De kan även hjälpa dig om du vill anmäla ett klagomål som rör telebolag eller postoperatör. PTS prövar dock inte enskilda tvister, utan fångar in problemområden för att motverka framtida bekymmer för konsumenterna. Läs mer på PTS hemsida.
-
Det ringer telefonförsäljare till mig ofta, både på kvällar och helger. Kan jag hindra att telefonförsäljare ringer mig?
Genom NIX-Telefon kan privatpersoner spärra sitt fasta telefonnummer mot samtal för försäljning, marknadsföring och insamling. Det sker genom att numret tas in i spärregistret NIX-Telefon. Försäljare får - med vissa undantag - inte ringa till telefonnummer som finns i NIX- Telefon.
Den som vill spärra sitt telefonnummer ringer 077-228 00 00.
-
Jag har tänkt hyra in hantverkare för att renovera mitt badrum. Hur kan jag kontrollera företaget som jag vill anlita för en tjänst?
Du kan att kolla upp så att företaget du vill anlita har F-skattsedel och relevanta försäkringar. Ett exempel är en ansvarsförsäkring. Du kan också ta reda på om företaget har ekonomiska problem. För att ta reda på det ringer du till Kronofogdemyndighetens kundtjänst för upplysning om skulder.
Vänd dig till Skatteverket för att kolla upp F-skattsedel och eventuella skatteskulder. Hos Bolagsverket kan du se om alla papper är i ordning.
-
Om jag handlar till exempel kläder och skor i ett varuhus, har man alltid öppet köp på det man handlar?
Nej, öppet köp är något man måste avtala om. Det finns ingen lag som ger dig rätt till öppet köp när du handlar i butiker. Men det finns många varuhus, affärskedjor och enskilda affärer som tillämpar öppet köp utan att du behöver be om det.
Det är inte heller säkert att du har en bytesrätt eller kan få tillgodokvitto utan att du har avtalat om det.
-
Har jag alltid ångerrätt på ett köp?
Nej, när du handlar i en affär har du ingen rätt enligt lag att ångra köpet.
Om du dock köper något på internet eller postorder av en telefonförsäljare eller vid hemförsäljning, har du 14 dagars ångerrätt. Detta gäller när du handlar inom Sverige. -
Hur gör jag en reklamation?
En reklamation innebär att du meddelar säljaren att du inte godtar varan samt att du anger på vilket sätt du anser att varan är felaktig. Reklamationen kan göras muntlig eller skriftlig. Vid skriftlig reklamation ska du tänka på följande:
Skriv kort och rakt på sak. Inled med en mening som beskriver ditt problem. Skriv kort om vad som har hänt och vad du anser att företaget ska göra för att åtgärda felet.
Skicka med kopior, aldrig original, på handlingar som har med händelsen att göra. Till exempel kvitton, offerter och fakturor.Begär skriftligt svar med ett sista svarsdatum (normalt 2-3 veckor)
Spara en egen kopia av brevet.
Om du inte får rätt efter att du reklamerat?
Om du är osäker på hur du ska gå vidare med saken så kan du rådgöra med konsumentrådgivaren i kommunen. Om tvisten inte går att lösa kan du vända dig till Allmänna reklamationsnämnden för ett avgörande.Läs mer på Arn´s sidor.
Du söker efter besiktningsmän för olika ändamål.
Här finns några:
Svenska Byggingenjörernas bransch förening
Telefon 08- 462 17 90Motormännens provstation för fordon
Telefon 08- 690 38 00 växeln -
Vad gör jag om mitt flyg blir inställt, försenat eller att det är fel i resetjänsten?
På Konsumentverkets hemsida om resor hittar du information.
Du vill veta mera om sparande. Då kan du läsa på Allt om sparas hemsida.