Succé för kommunens hemtjänst – klassas som en av landets bästa
Kvaliteten på hemtjänsten i Västerviks kommun är rekordbra! Det visar nya siffror från 2024 års Hemtjänstindex som lanserades i början av december.
Syftet med Hemtjänstindex är att ge Sveriges 290 kommuner ett samlat mått på hemtjänstens kvalitet. Indexet bygger på offentliga data.
I årets mätning klättrar Västerviks kommun från plats 149 till 23. Det ger oss ett index på 74.9, vilket räknas som högt! Allra starkast är vi på biståndshandläggning, alltså hur vi hanterar ansökningar om hemtjänst. Inom det området går vi från plats 41 till 5.
Att klättra från 41:a till 5:e plats är en prestation vi är stolta över och som visar vårt engagemang för att skapa en bättre tillvaro för våra äldre medborgare. Vi ser fram emot att fortsätta arbetet och sträva efter ännu högre kvalitet i de tjänster vi erbjuder, säger Theresia Wiklund-Enström, enhetschef på utredningsenheten för äldre och funktionsnedsatta.
Framgångsfaktorerna som nämns är bland andra förbättrad digitalisering och tillgänglighet.
Vi har infört flera e-tjänster som gör det enklare för brukarna att ansöka om bistånd. I Västerviks kommun erbjuds dessutom förenklade biståndsbeslut för äldre gällande flera insatser, säger Theresia Wiklund-Enström.
Vi strävar efter att involvera både äldre och deras anhöriga i beslutsprocessen. Genom att erbjuda möjlighet till delaktighet känner sig brukarna mer sedda och hörda. Dessutom lägger vi stor vikt vid ett gott bemötande, vilket är grundläggande för att skapa en trygg och positiv upplevelse för dem vi hjälper.
Biståndshandläggning är ett av fyra delområden som analyseras i årets Hemtjänstindex. De andra fokusområdena är "Information", "Utförande" samt "Stöd och utveckling". Delområdet där vi enligt indexet presterar sämst är utförande, men siffrorna är inte rättvisa.
Att resultatet för utförande hamnar på plats 217 kan kopplas till att Västerviks kommuns siffror för personalkontinuitet, hur många olika personer som besöker den enskilde, inte finns medräknade.
Jag är genomgående jättenöjd över siffrorna i Hemtjänstindex 2024, och känner mig trygg med att vi levererar även ett gott utförande. Resultatet i årets äldreundersökning är exempelvis ett tydligt kvitto på det, avslutar Karin Holmgren, äldreomsorgschef i Västerviks kommun.