Vi skulle vilja använda statistikkakor i syfte att löpande förbättra webbplatsen. Godkänner du det? Du kan när som helst ändra ditt val.

Kommunen och Campus välkomnar förslag om statligt stöd till lokala lärmiljöer

2024-12-04

På tisdagen presenterade regeringens särskilda utredare, Peter Honeth, sitt utredningsbetänkande om lärar- och förskollärarutbildningarna. I utredningen finns förslag om statliga ekonomiska stöd för samverkan mellan lärosäten och kommunala lärcentra för att erbjuda lärarutbildningar i fler delar av landet. Utredaren lyfte fram Campus Västerviks och Linköpings universitets samverkan kring lärarutbildningar som ett gott exempel. Västerviks kommun och Campus Västervik välkomnar utredningens förslag. 

En utredning har haft i uppdrag att ”föreslå åtgärder för att utveckla lärar- och förskollärarutbildningarna i syfte att höja utbildningarnas kvalitet och yrkenas status och attraktivitet”, enligt regeringens kommittédirektiv. Under en presskonferens på tisdagen presenterade regeringens särskilda utredare, Peter Honeth, utredningens betänkande. Utredningen gör bedömningen att svenska lärosäten bör samverka med kommuner kring lärcentrum, för att kunna erbjuda lärarutbildningar i fler delar av landet. Något som Campus Västervik och Linköpings universitet har gjort under ett antal år och som uppmärksammandes av utredaren under presskonferensen.

– Ett gott exempel är samverkan mellan Linköpings universitet och Västerviks kommun omkring ett lärcentrum (Campus Västervik reds. anm.) som vi tycker är goda exempel som behöver stöttas, sa Peter Honeth.  

Utredningen bedömer att kommunala lärcentrum behöver ”spela en ännu viktigare roll i framtiden” och föreslår att staten ska avsätta medel för utvecklingsprojekt, för att stödja utbildningssamarbeten mellan lärosäten och mellan lärosäten och kommuner – i form av lärcentrum. De föreslagna medlen avser 15 miljoner kronor för läsåret 2026/2027 och 30 miljoner kronor per år under perioden 2027/2028–2029/2030. Utredningen föreslår också att kommunerna ska kunna ansöka om statsbidrag av Skolverket för att stimulera utveckling av lärcentrum.

Gläds åt förslaget

Campus Västervik och Västerviks kommun har under många år bedrivit påverkansarbete för att få till statlig delfinansiering av den verksamhet som kommunala lärmiljöer bedriver tillsammans med universitet och högskolor.

– Under hela resan med utvecklingen och etableringen av vår kommuns lokala campus, Campus Västervik, har kommunen tagit i princip alla kostnader. Därför gläds vi särskilt åt utredningens förslag om hur staten kan vara med och finansiera och hoppas på ett regeringsbeslut i enlighet med förslaget, säger Harald Hjalmarsson, kommunstyrelsens ordförande.

Kommunens påverkansarbete har framför allt genomförts inom projektet Nya Vägar, som startade för 13 år sedan av Campus Västervik och Högskolan Väst. För initiativet stod tidigare campuschefen Jerry Engström. Genom åren har projektet bland annat genomfört riksdagsseminarier, nationella konferenser och seminarier i Almedalen.

– Mig veterligen är det första gången som en utredning lyfter en sådan här principiellt viktig fråga, kring hur man kan samverka för att tillgängliggöra högre utbildning i hela landet och hur det kan finansieras. I Västerviks kommun är det Campus Västervik som i snart 28 år har gjort det möjligt att studera på högre nivå här, bland annat lärarutbildningar, genom samverkan med olika universitet och högskolor, säger Jerry Engström, som numera är konsult för projektet Nya Vägar.

Påverkansarbetet kommer framöver att fortsätta drivas av Campus Västervik och campuschefen Ola Bokström Dagbro.

– Vi välkomnar förslagen men kommer målmedvetet att fortsätta arbeta i den här riktningen, mot mer statlig finansiering. Det vi jobbar för är att få på plats en långsiktig, statlig finansiering som riktas direkt till kommuner som driver lärcentrum i samverkan med lärosäten.  En finansiering som skapar möjligheter för långsiktiga och kvalitativa verksamheter, säger Ola Bokström Dagbro.

Läs mer

Nya Vägar

Betänkandet ”Ämneskunskaper och lärarskicklighet– en reformerad lärarutbildning” från utredningen om lärar- och förskollärarutbildningarna

Regeringens kommittédirektiv ”Utveckla lärar- och förskollärarutbildningarna”

Sidan senast granskad den 4 december 2024